Benefits van de sauna

Door: Anna van Niel

0
531

Een saunabezoek wordt vaak geassocieerd met relaxen, reinigen en transpireren. Het woord ‘sauna’ komt oorspronkelijk uit Finland en is de benaming voor een ruimte waarin een droog heteluchtbad genomen wordt. Je hebt sauna’s in allerlei soorten en maten, maar wat zijn eigenlijk de benefits van een saunabezoek?

Minder stress

Het vermindert stress. Dit komt door de warme, stille ruimte waarin je zit en waar je geen afleiding hebt van factoren van buitenaf. De hitte van de sauna ontspant je spieren, bevordert je bloedsomloop en maakt endorfines vrij. Dit wordt ook wel het natuurlijke ‘geluksstofje’ genoemd.

100% ontspanning

Je spieren ontspannen en door de hitte in de sauna maakt je lichaam het stofje endorfine aan. Dit zorgt voor een prettig en gelukkig gevoel waardoor de pijn in gewrichten of spieren kan verminderen. Verder verbetert de bloedsomloop waardoor het natuurlijke helingsproces van je lichaam versnelt en je sneller van kleine vervelende blauwe plekken of wondjes af bent.

Bye toxins

Tijdens een saunabezoek stoot je lichaam giftige stoffen af. Je transpireert namelijk veel in een sauna en dit zorgt ervoor dat giftige stoffen zoals lood, koper, zink, nikkel, kwik en andere chemische stoffen je lichaam verlaten. Deze hoeveelheid giftige stoffen absorbeer je dagelijks vanuit je dagelijkse omgeving.

Gezonde glow

Wanneer je erg transpireert worden dode huidcellen verwijderd waardoor je huid in een goede conditie blijft. Door de goede doorbloeding die door een saunabezoek ontstaat, kan je huid zijn vitaliteit, natuurlijke teint en de gezonde glow terugkrijgen.

Deep cleanse

De sauna wordt niet speciaal aangeraden voor mensen die last hebben van acne, maar het kan wellicht wel helpen bij het verminderen ervan. De sauna opent je poriën en reinigt ze grondig. Zeker het proberen waard!

Sleeping beauty

Uit onderzoek is gebleken dat een saunabezoek ervoor kan zorgen dat je beter slaapt. Na een saunabezoek stromen de endorfines door je lichaam en is je lichaamstemperatuur gestegen. Dit neemt geleidelijk af in de avond en omdat dit heel rustig en relaxt gaat, kun je des te makkelijker in slaap vallen.

Hot ’n cold

Een saunabezoek vermindert de kans op hart- en vaatziekten en verbetert de werking van de bloedvaten. Door de hoge temperaturen van de sauna neemt de temperatuur van je huid en torso toe. Als reactie hierop zetten bloedvaten uit en stroomt er meer bloed door je vaten. Medisch onderzoek toont aan dat onze hartslag in de sauna kan toenemen van 60-70 bpm tot 110 -120 bpm. Wanneer je klaar bent met je bezoek kan de hartslag dalen tot onder je normale hartslag. Doe je dit vaker; afwisselen tussen erge hitte en lekkere kou, kun je je hartspieren trainen en je hart in betere conditie krijgen. Daarnaast krijgt je lichaam een beter reguleringssysteem.

A sauna a day keeps the doctor away

Het helpt de kans op ziek zijn te verminderen. Wanneer het lichaam blootgesteld wordt aan de hitte en stoom in de sauna produceert je lichaam sneller witte bloedcellen die ziekte en virussen bestrijden. De sauna kan ook een positief effect hebben op je neus en luchtwegen. Door de stoom -zeker fijn gemixt met eucalyptus extracten- gaan je luchtwegen open en verdwijnt je verstopte neus. De Finse stoombaden zijn hier met name perfect voor, maar ook een Turks stoombad is een goed idee.

Verbrand calorieën

Een saunabezoek verbrandt calorieën. Het proces van transpireren vereist veel energie. Doordat de hartslag stijgt, eist je lichaam meer zuurstof en door deze combinatie begint je lichaam calorieën om te zetten in bruikbare energie. Kortom een saunabezoek is niet alleen heerlijk ontspannend, maar ook nog eens goed voor je lichaam. Heb jij zin gekregen om jezelf heerlijk te verwennen? Kijk dan op Treatwell voor alle spa’s in jouw buurt!

Comments

comments