Destress your skin

Door: Anna van Niel

0
571

Stress, stress en nog eens stress, we kennen het allemaal. Het vervelende gevoel dat je dingen niet voor een deadline af krijgt of dat je geen idee hebt hoe je je nieuwe schoenen gaat afbetalen. Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen om gestrest te zijn, maar het lijkt alsof we er niks tegen kunnen doen en het vooral een gevoel is wat van binnen zit. Wist je dat stress uiteindelijk ook invloed kan hebben op niet alleen je mentale maar ook je fysieke gezondheid? En… stress heeft invloed op je huid!

Je huid is een onderdeel van jou ‘visitekaartje’. Je wilt natuurlijk dat deze straalt en zo zacht als babybilletjes is. Maar wat nou als je enorm verwikkeld zit in de stress-vibes? Zeker heel begrijpelijk na de drukke maanden van het jaar met feestdagen zoals Sinterklaas, Kerst, nieuwjaar en ontelbare nieuwjaarsborrels.

Hoe zorg je er voor dat je huid geen slachtoffer wordt van stress?

Als we gestrest zijn, maken we cortisol aan. Dit is een stofje die ervoor zorgt dat je om kunt gaan met stress. Helaas kan dit positieve stofje ook een negatieve uitwerking hebben als je te veel en te vaak stress ervaart. Als je een langdurig verhoogde cortisolspiegel hebt, kun je aankomen, stemmingswisselingen krijgen, uitgeput raken of onze bloedvaten kunnen zelfs kapot gaan…

Onze huid kan vochtarm worden door te veel aanmaak van cortisol. Dofheid en een grauwe indruk van de huid is een gevolg van een verminderde doorbloeding, wat een gevolg is van minder zuurstof in het bloed. Dit kan veroorzaakt worden door stress. Veel stress en dus veel cortisol beschadigt het collageen van de huid. Collageen is het stofje dat er voor zorgt dat je een elastische en ‘volle’ huid hebt. Vermindert je collageen percentage, krijg je dus meer rimpels… Dit willen we natuurlijk niet… Nog een effect van een té hoge cortisolspiegel kan acne, eczeem, psoriasis en jeuk zijn. Door stress verzwakt je immuunsysteem en ben je dus vatbaarder wordt voor infecties en huid aandoeningen.

Genoeg over de negatieve uitwerkingen van stress op de huid. Over op de positieve uitwerkingen die bepaalde handelingen kunnen hebben op stress én de schoonheid van je huid!

  • Probeer rustmomenten in je leven op te bouwen: doe iets wat je leuk vindt; ga een stukje wandelen, lees een goed boek of doe een yoga of meditatie oefening om een rustmoment voor jezelf in te plannen.
  • Ga sporten, want inspanning zorgt voor ontspanning. En bij het sporten zweet je, wat goed is voor de afvoer van afvalstoffen in de huid.
  • Zorg dat je een goede nachtrust krijgt. Je lichaam en huid herstelt zich in de slaap en is dus heel belangrijk voor een mooie huid.
  • Gezond eten helpt ook tegen een gestreste huid. Zorg dat je genoeg vitaminen, vezels, noten en goede vetten binnen krijgt.
  • Om je huid net even die extra boost te geven kun je huidverzorgingsproducten gebruiken. Als je niet weet wat goede huidverzorgingsproducten zijn kun je langs een schoonheidsspecialiste gaan om een persoonlijk huidadvies te krijgen.Let’s destress our skin!

Comments

comments