Eten voor een mooie huid, kan dat?

Door: Caro Bouwhuis

0
1032

We weten ondertussen wel dat je voldoende water moet drinken, stress moet vermijden en genoeg uurtjes moet slapen om er stralend uit te zien. Maar eten voor een mooie huid, kan dat ook? Ja! Er zijn genoeg etenswaren die barsten van de vitamines en daarmee de huid laten stralen. Wij hebben een aantal etenswaren in de spotlights gezet, die hard werken om jouw huid te laten shinen!

Vette vis

Wil je de huid soepel en jong houden? In vette vis zitten enkelvoudige en meervoudige vetten die hier voor zorgen! Denk aan tonijn, sardines, zalm, makreel of haring. Daarnaast barst vette vis van de vitamine E, die ook nog eens werkt als antioxidant.

Wortelen

Het eten van wortelen heeft vele voordelen. Zo werkt de vitamine A uit een wortel als antioxidant en de vitamine C ondersteunt de collageenproductie. Beide werken als anti-huidveroudering, waardoor de huid mooier blijft! Bijkomend voordeel van wortelen, het stofje bèta-caroteen in een wortel biedt een natuurlijke bescherming tegen de zon. Sommige beweren zelfs dat je een sun kissed skin krijgt van wortelen; kom dus maar op met die zak worteltjes!

Noten

Noten bevatten veel mineralen en goede vetten, die helpen om de huid soepel te houden en te beschermen tegen schadelijke stoffen. Denk bijvoorbeeld aan walnoten, amandelen en paranoten. Jammer genoeg geldt het alleen voor de ongebrande en ongezouten variant, want stiekem smaken de gezouten en gebrande noten een stuk lekkerder.

Spruitjes

Spruitjes; als kind vervloekte je ze waarschijnlijk. De welbekende minikooltjes bevatten meer vitamine C dan bijvoorbeeld een sinaasappel en zorgen voor een mooie huid die stevig aanvoelt. Nog steeds geen fan van spruitjes? Aardappelen, koolsoorten, (citrus)fruit, kiwi’s, aardbeien en bessen zitten ook bomvol vitamine C.

Tomaten

Smeer je jezelf helemaal suf met zonnebrandcrème voordat je de zon in gaat, maar wil je je huid toch nog iets beter beschermen? In tomaten zit het stofje lycopeen, deze behoedt de huid voor verbranding en veroudering als gevolg van zonlicht. Vooral in gekookte tomaat, zoals bijvoorbeeld tomatenpuree of sap zit veel lycopeen.

 

 

 

Comments

comments