Healthy BBQ bites

Door: Anna van Niel

0
1076
BBQ

De zomer is hier en dat betekent tijdens de broeierige zomeravonden met een smeulende barbecue genieten van de lekkerste hapjes en verfrissende drankjes. Barbecueën gaat vaak samen met speklappen, wit brood en dikke smeuïge sauzen, wat niet erg gezond is, maar barbecueën kan ook op een gezonde manier!

Brood

Stokbrood of gewoon brood, hoort nou eenmaal bij een barbecue, maar als je het een beetje gezond wilt houden moet je niet té veel brood nemen. Als je wit stokbrood wilt kun je dat nemen, maar er zijn ook gezondere variaties zoals bruin stokbrood, speltbrood of brood op basis van zuurdesem. Smeer je broodjes met een lekkere hummus of pesto en bedek ze met groentes of een mals vleesje: smullen!

BBQ

Dip & sauce

Sauzen en dips zijn meestal niet heel gezond, maar als je ze zelf maakt zijn ze vaak niet alleen lekkerder, maar ook stukken gezonder! Heerlijke en gezonde sauzen die je zelf kunt maken zijn bijvoorbeeld salsa’s, guacamole, pesto’s of hummus. Sauzen die je beter niet kunt eten zijn ketchup, mayonaise, whiskeysaus en andere barbecuesauzen.

bbq

Salades

Wat niet mag ontbreken zijn de salades voor de verfrissende onderbreking van de andere warme hapjes. Salades zijn heel gemakkelijk, omdat je er eindeloos mee kunt variëren. Zo kun je lekkere salades maken met een gemixte sla melange, noten, zaden, pitten, quinoa en gegrilde groenten of magere kaas. Heerlijk!

bbq

Vlees

Vlees van de barbecue is eigenlijk heel gezond, want er komt geen boter, vet of olie aan te pas. Bak je vlees mooi bruin, maar zorg dat het niet zwartgeblakerd raakt. Als je een gezond vleesje op de BBQ wil is het slim om de speklappen en bloedworsten te mijden. Ga liever voor een magere vleessoort zoals kipfilet, biefstuk, rosbief, entrecote, tartaar, rundergehakt, kalkoen, varkenshaas en varkensfricandeau. Let er wel op dat er geen suiker aan het vlees is toegevoegd, want dit maakt het natuurlijk weer minder gezond!

Deze vleessoorten zijn minder gezond: varkensgehakt, half-om-half gehakt, hamburgers, lamsvlees, speklappen, spekjes, worst, slavink, karbonades of producten die gepaneerd zijn.

bbq

Vis

Vis is hartstikke gezond en past dus perfect binnen een gezonde barbecue-avond. Witvis is een magere vissoort die heel gezond is, ondanks dat er minder Omega-3 vetten in zitten. Zalm en tonijn zit bomvol goede vetten waaronder de Omega-3 en zijn heerlijk om te grillen op de BBQ. Maar ook schelpdieren zoals garnalen of coquilles zijn heerlijk, gemixt met een lekker sausje of marinade, aan de spies geregen!

Vlees en vis tijdens een gezellige barbecue-avond is heerlijk, maar eet niet alleen maar vlees: wissel het ook af met groenten of fruit en om het gezond te houden zou je niet moeten overdrijven met de hoeveelheid vlees of vis.

bbq

Groente

Groente is heerlijk én ontzettend gezond, zelfs als je het grilled op de BBQ. Je kunt een maiskolf eerst even koken en vervolgens grillen op de BBQ. Wat ook lekker is, is om paprika, courgette, aubergine, uitjes of wat jij maar lekker vindt te grillen op de bbq. Je kunt de groentes dan in een aluminiumfolie wikkelen en er wat gaatjes in prikken. Je kunt ook verschillende groentes op een spies rijgen. Zoete aardappel is ook een heerlijk idee voor op de BBQ. Kook de aardappel eerst even voor, snijd hem in dikke plakken en laat hem grillen op de BBQ.

bbq

Fruit

Fruit is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij een gezonde barbecue, maar fruit van de BBQ is ook erg lekker. Ananas, perzik, nectarines of watermeloen; kies het fruit dat jij lekker vindt en grill it! Naast fruit grillen is het ook lekker om een fruitsalade te maken. Een fruitsalade met granaatappel pitjes, banaan, appel, aardbei, druif, bosbes en versgeperst sinaasappelsap is heerlijk en verfrissend én gezond!

bbq

Comments

comments