Hoe houd je een gezonde levensstijl vol?

Door: Caro Bouwhuis

0
504

Een nieuwe gezonde levensstijl, wie wilt dat nou niet? Vaak begin je dol-enthousiast, gaan de eerste drie weken goed en dan komt de verleiding om de hoek kijken. Een heerlijk stukje taart, een glaasje wijn of ‘s avonds een patatje. Zodra je toegeeft aan de verleiding voelt het als falen, maar is dat het ook?

Alles of niets?

Vol motivatie begin je aan je nieuwe gezonde levensstijl, maar zodra je hebt toegeven aan de verleiding van een stukje taart voel je je schuldig tegenover jezelf. Dan wil je het liefst je gezonde levensstijl (voor die dag) vergeten en gewoon weer doorgaan op oude voet. Dit is niet nodig! Als je jezelf dat stukje taart of glaasje wijn gaat verbieden, ga je er juist meer naar verlangen. Denk maar aan dat mooie paar schoenen die je hebt gezien, zodra ze er niet meer in jouw maat zijn wil je ze nog liever. Om je gezonde levensstijl vol te houden, mag je met jezelf afspreken om af en toe wel wat lekkers te nemen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen op zaterdag te cheaten en de rest van de week alleen maar gezond te eten.

De fases

Voordat je jezelf een nieuwe gezonde levensstijl aanmeet, ga je door een aantal fases. Je begint met het nadenken over de nieuwe levensstijl. Wat wil je gaan veranderen en waarom wil je dat? In de volgende fase ga je de plus- en minpunten tegen elkaar opwegen. Je wilt bijvoorbeeld heel graag 10 kilo afvallen, maar je wilt niet je glaasje wijn op vrijdagavond opgeven. Heb je de punten met elkaar vergeleken en ben je er uit? Dan ga je je verdiepen en op onderzoek uit. Je zoekt bijvoorbeeld gezonde recepten en wat simpele sportoefeningen op. Het moment van de waarheid breekt aan, je gaat aan de slag met je gezonde levensstijl. Nu komt de belangrijkste en moeilijkste fase, je moet je nieuwe levensstijl volhouden.

Tips and tricks

Voor de laatste en moeilijkste fase, het volhouden, hebben wij een aantal tips and tricks voor jou op een rijtje gezet.

  • Begin rustig! Ga niet gelijk elke dag een uur in de sportschool staan, begin bijvoorbeeld met elke ochtend 10 minuten buikspieroefeningen. Bouw dit rustig op naar elke ochtend de oefeningen plus twee keer per week een bezoekje van een uur aan de sportschool. Gaat dit goed? Dan kun je ook wat vaker per week naar de sportschool gaan of buiten een rondje hardlopen.
  • Laat aan je omgeving weten dat je je levensstijl hebt veranderd. Zo kunnen zij jou motiveren en misschien wilt er zelfs wel iemand met je meedoen.
  • Experimenteer met groenten en fruit en ontdek wat jij lekker vindt. Gooi niet je hele boodschappenkar vol met avocado, terwijl je liever een salade of appel eet. Eet alleen wat je echt lekker vindt, dan houd je je nieuwe gezonde levensstijl een stuk makkelijker vol!
  • Maak een weekmenu voor het ontbijt, de lunch en het avondeten. Zo kun je bewust boodschappen doen en pak je geen onnodige ongezonde snacks.
  • Zorg dat je altijd voldoende gezonde snacks bij je hebt als je bijvoorbeeld op je werk of onderweg bent. Zo kom je minder snel in de verleiding om toch even snel een ongezonde snack te halen. Gezonde snacks waar je voor kunt kiezen zijn bijvoorbeeld: (gedroogd) fruit, een handje noten (natuurlijk ongezouten), tomaatjes of een gekookt eitje.
  • Schrijf je doelen op! Hang dit briefje op de koelkast, zodat je het elke keer ziet zodra je wat te eten of drinken wilt pakken.

 

 

Comments

comments