Onverwacht aankomen: 5 mogelijke oorzaken

Door: Anna van Niel

0
1787
onverwacht aankomen

Ken je dat ook dat je, zonder heel ongezond gegeten te hebben, ineens ziet dat je een beetje aangekomen bent? Natuurlijk is het logisch dat als je erg slecht eet en weinig beweegt je aan kunt komen, maar hoe komt het toch dat je soms zonder reden aan blijkt te komen? Wij hebben de mogelijke oorzaken voor jou op een rijtje gezet!

Slaapgebrek

Door te weinig slaap is het wetenschappelijk bewezen dat je gewicht toe kan nemen. Uit een onderzoek van The Mayo Clinic blijkt dat vrouwen die minder dan 6 uurtjes slaap per nacht pakken sneller zo’n 5 kilogram zwaarder kunnen zijn dan vrouwen die op z’n minst 7 uur slaap op een nacht pakt. Het blijkt zo dat slaapgebrek ervoor zorgt dat de hormonen die honger en trek reguleren meer opspelen. Zo kun je dus sneller eetbuien krijgen. Daarnaast zorgt te weinig slaap er logischerwijs voor dat je moe bent en minder beweegt gedurende de dag…

Stress

Net zoals bij slaapgebrek kan ook stress zorgen voor gewichtstoename. Ook bij stress spelen hormonen op. Het hormoon cortisol wordt aangemaakt om je lichaam om te laten gaan met stress, maar wanneer je langdurig gestresst bent slaat dit stofje als het ware een beetje op hol en kun je meer eetbuien krijgen. Daarnaast is stress vaak de reden dat je niet in slaap kunt komen, waardoor je in een soort vicieuze cirkel terecht komt. Maar laten wij nou net gespecialiseerd zijn in het bieden van de beste salons en spa’s voor de heerlijkste ontspanning!

Je baan

Heb je een baan waarbij je veel zit, weinig beweegt en lange dagen maakt? Grote kans dat je je niet alleen minder slaap permiteren kan, maar ook dat gezond eten je te veel tijd kost, waardoor je wellicht sneller naar simpele kant en klaar maaltijden reikt. En ja daar heb je het weer; de vicieuze cirkel. Wat dacht je van in de avond, als je toch staat te koken gelijk ook je ontbijt alvast voor in de ochtend te maken? Zo gun je jezelf wat extra minuutjes slaap de volgende ochtend!

Water vasthouden

Sodium en water ‘gewicht’ is eigenlijk geen vet, maar je kunt je er wel net iets zwaarder door voelen. De oplossing voor water weight is om nog meer water te drinken, hoe vreemd dit ook klinkt. Je lichaam houdt het water namelijk vast als het denkt dat het niet genoeg vocht binnen krijgt, dus je lichaam denkt dat het het water moet opslaan als reserve. Echt genoeg water drinken verhelpt dit probleem zo!

Een teveel aan sodium

Door teveel inname van sodium houdt je lichaam meer vocht vast waardoor je een opgeblazen gevoel kunt krijgen en wat zwaarder kunt ogen. Sodium zit natuurlijk in zout, maar ook in veel salade dressings, sauzen, bevroren maaltijden en brood. Als je een beetje mindert met het innemen van sodium zul je misschien wel snel zien dat je weer gewicht verliest.

Comments

comments