Zo snel raak je weer out of shape

Door: Anna van Niel

0
982

Het effect van sporten is geweldig. Je voelt je niet alleen lekkerder in je vel, maar je lichaam is je ook nog eens dankbaar. Toch is het logisch dat ook jij wel eens een break van het sporten wilt. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat jouw lichaam weer out of shape raakt?

5 dagen: high intensity interval training

Doe je aan High Intensity Interval Training? Dan vervaagt jouw harde werk het snelst bij een break. Blijf tijdens de break gezond eten zodat je lichaam er iets langer over doet om out of shape te raken. Bij High Intensity Training bouw je spieren op die ervoor zorgen dat je zelfs na je training nog calorieën verbrandt!

1 – 2 weken: yoga

Hoe langer en intensiever je aan yoga doet, hoe meer je het jezelf kunt veroorloven om een pauze te nemen. Om je resultaat iets langer te behouden moet je zorgen voor een gezonde levensstijl. Wees niet al te gulzig met de alcohol, eet niet teveel junkfood en ga niet te laat naar bed, maar op zich spreekt dat voor zich!

2 weken: krachttraining

Bij krachttraining kun je vaak tot zo’n twee weken rust nemen voordat je verschil merkt in je kracht of uithoudingsvermogen. Wel is het slim om dit toch regelmatig bij te blijven houden voor beter resultaat. Daarbij is het zo dat hoe langer jij pauze houdt, hoe moeilijker het wordt om weer in shape te komen.

2 – 3 weken: hardlopen

Bij hardlopen is het juist slim om een aantal dagen in de week rust te nemen om je lichaam weer te laten herstellen. Hoe meer je in vorm bent, hoe langer je pauze kunt nemen voordat je verschil begint te zien. Maar ook hier geldt: wil je een goede vorm en uithoudingsvermogen behouden? Dan zul je toch echt bezig moeten blijven!

4 – 5 weken: pilates

Als je fanatiek aan pilates doet en minimaal drie lessen per week volgt, blijf je tijdens een pauze nog redelijk lang in shape. Bij pilates bouw je spieren op die langzamer verdwijnen en er net als High Intensity Interval Training voor zorgen dat je meer calorieën verbrandt. Na twee weken neem je verschil waar bij je billen en na iets langer dan drie weken merk je het bij je taille.

Comments

comments