7 social media tips waarmee jouw salon online nóg meer opvalt

Het opbouwen van een sterke aanwezigheid op social media voor je salon is niet eenvoudig. Het vergt veel werk en een duidelijk actieplan. Maar het is het waard – zodra je volgers betrokken zijn en blij zijn je salon in hun feed te zien verschijnen, kunnen de voordelen enorm zijn. Maar natuurlijk is het opbouwen van een social media-presence niet eenvoudig. We begrijpen dat social media tips meer dan welkom zijn, dus lees snel verder.

Onze social media tips voor jouw salon

Of je nu helemaal nieuw bent met social media of gewoon op zoek bent naar tips om het beter te doen, hier vind je 7 tips waarmee je nieuwe klanten kunt aantrekken (en ze steeds weer terug kunt laten komen).

1. Laat zien wie je bent

Een online profiel hoeft echt niet alleen maar zakelijk te zijn. Sterker nog, in tegendeel. Mensen gebruiken social media om met elkaar in contact te komen en juist liever niet om doodgegooid te worden met zakelijke berichten. Je voelt ‘m al aankomen: onze social media tip voor je salon? Zorg ervoor dat je content bij de wensen van je volgers aansluit.

Laat zien wat jou uniek maakt. Heb je iets leuks gedaan met het personeel? Deel de foto’s en video’s! Heb je plannen voor een nieuwe trend in je schoonheidssalon? Laat het je volgers weten. Jij bent de expert – ze horen graag wat jij denkt. Functies zoals Instagram Stories zijn hierbij de uitgelezen manier om je creativiteit te laten zien.

2. Leer je volgers iets nieuws

Over expertise gesproken, wie houdt er niet van een beetje inside informatie? Educatieve posts zijn een goede manier om je publiek op een natuurlijke manier te betrekken.

Maak een aantal stap-voor-stap guides over de nieuwste trends, of laat je volgers zien hoe ze nieuwe technieken moeten toepassen, en je zult zien dat mensen dat enorm waarderen en in het beste geval je content delen of hun vrienden taggen. (Voor bonuspunten kun je video in je voordeel gebruiken. Meer daarover hieronder).

3. Moedig tweezijdige communicatie aan

Transparantie en consistentie zijn hier de sleutelwoorden. Klanten zien graag een actief profiel dat hen laat weten dat je meer bent dan alleen een bedrijf.

Praat openlijk met je klanten. Heb je een mooie review van een vaste klant? Deel het met je volgers en bedank de klant openlijk. Like en beantwoord comments die binnenkomen. Die interactieve, tweerichtingscommunicatie in stand houden is iets wat social media beter doet dan welk ander kanaal dan ook. Het geeft je volgers het gevoel betrokken te zijn bij de salon én het laat ze zien dat ze gewaardeerd worden als klant. Het is het dus dubbel en dwars waard om de nodige tijd in de interactie met hen te stoppen.

4. Creëer promo’s en give-aways

Dit zal niet als een schok komen: klanten zijn dol op aanbiedingen. Ze zijn altijd op zoek naar een goede deal, dus zorg ervoor dat je jezelf promoot. Dit kun je handig in je voordeel gebruiken. Deel promoties of speciale aanbiedingen als ze bijvoorbeeld reageren op je bericht of je bericht delen met hun volgers.

Zoals we al eerder zeiden, gaat het erom de communicatie open te houden – en dan niet alleen tussen jou en je volgers.

5. Creëer een community

Door het gesprek tussen je klanten te bevorderen (als je het bijvoorbeeld over een nieuwe trend hebt) krijg je een trouwe basis van geïnteresseerde bezoekers die keer op keer terugkomen om deel te nemen aan de groepsdiscussie.

6. Experimenteer met video

Het is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar videocontent is altijd een sterke performer als het erom gaat je volgers te betrekken bij je salon. Het is aan jou wat je wilt delen: klassieke how-to’s, rondleidingen door je werkruimte, time lapses van behandelingen – het ziet er allemaal goed uit als het goed wordt opgenomen.

Je hoeft ook geen expert te zijn op het gebied van montage – zowel Facebook als Instagram hebben basistools beschikbaar om mooie video’s te maken. En dan, wanneer je denkt dat je er klaar voor bent, kun je zelfs de sprong wagen naar live video.

7. Maak boeken makkelijk

Je online profiel is de snelste weg naar het hart van je bedrijf, en dat zou ook moeten gelden voor je online boekingen. Tegenwoordig is het belangrijk om zo min mogelijk barrières op te werpen voor je klanten om te kunnen boeken.

Online boeken haakt daar mooi op in. Terwijl ze door je pagina heen scrollen, bied jij ze de mogelijkheid bij je te boeken. Makkelijker dan dat kun je het ze niet maken.


Met Treatwell PRO kun je je eigen ‘Boek nu’ widget op je Facebook en Instagram zetten waardoor je klanten direct vanaf je social media-pagina bij je kunnen boeken – altijd en overal. Zelfs als je gesloten bent. Makkelijker voor jou en een betere ervaring voor je klanten.