Salonfluencer worden? Zo vergroot je het aantal volgers op social media

Er zijn verschillende manieren om het aantal social media volgers van jouw salon te vergroten. In dit artikel bieden we je een aantal tips over hoe je het aantal volgers kunt laten groeien op Facebook en Instagram. Dit geeft jouw volgers de mogelijkheid om wanneer het hen uitkomt een afspraak te boeken in jouw salon.

Verhoog het aantal social media volgers op de Facebookpagina van je salon

Als je een salon hebt, is het verstandig hier een Facebookpagina aan te koppelen. Zo kunnen (potentiële) klanten je online opzoeken, de belangrijkste informatie over je salon vinden zoals je adres en openingstijden, én – last but not least – kunnen ze online bij je boeken. Daarnaast biedt online aanwezigheid de kans om aan bezoekers van je pagina te laten zien wat je expertise is.

meer social media volgers salon, foto van telefoon met facebookprofiel naast macbook
Unsplash – Timothy Hales Bennett

Vul alle informatie op je Facebookpagina in

Het eerste (en belangrijkste) om te doen is alle informatie over je salon verstrekken. Dit betreft het postadres, het telefoonnummer, de openingstijden en de website. Vul alle velden in, zodat de bezoekers van je pagina alle informatie kunnen zien.

Veel bedrijven zetten een Facebookpagina op en nemen vervolgens niet de tijd om alle details in te vullen. Facebook fungeert nu als een zoekmachine waar gebruikers op vertrouwen; als je informatie niet juist is ingevuld, zullen gebruikers het vertrouwen in je salon verliezen en zich mogelijk tot de concurrentie wenden.

Weet je niet hoe je een Facebookpagina aanmaakt? Wil je leren hoe je de “Boek nu”-knop toevoegt aan je Facebookpagina en Instagramprofiel?

Verhoog de online zichtbaarheid van je salon met Treatwell PRO en geef volgers de mogelijkheid om 24/7 een afspraak bij je te boeken.

Voeg de “Boek nu” knop toe aan de Facebookpagina van je salon

Treatwell biedt de mogelijkheid om een Boek Nu-knop toe te voegen aan je Facebookpagina en Instagramprofiel. Je volgers kunnen op deze manier 24/7 een afspraak boeken in je salon. Uiteraard wordt alles gesynchroniseerd met je digitale Treatwell agenda.

Publiceer relevante haar- en beautycontent in Facebookposts

Om je klanten geïnteresseerd te houden in je Facebookpagina, is het belangrijk om regelmatig te variëren in de inhoud die je plaatst. Blijf wél bij de onderwerpen die aansluiten bij jouw salon, en wijk daar niet van af.

Als je alleen promotionele inhoud plaatst, zullen volgers van je pagina zich gaan ergeren en zich vervolgens waarschijnlijk afmelden. Je kunt een lijst maken van onderwerpen die je wekelijks wilt behandelen, bijvoorbeeld beautynieuws en grappige inhoud die aansluit bij wat je volgers interesseert.

Kwaliteit boven kwantiteit

Facebook wordt overspoeld met berichten van vrienden, groepen, video’s en verhalen. Meerdere keren per dag posten is niet per se ideaal. Het kost veel werk en het algoritme van Facebook zal niet alle posts laten zien op de tijdlijn van je volgers. Belangrijker is dat je kwaliteit boven kwantiteit stelt en in plaats van aan de lopende band, 2-3 keer per week goede content publiceert.

Genereer betrokkenheid

Het algoritme van Facebook geeft niet de voorkeur aan bedrijfspagina’s, maar aan profielen. Daarom is het belangrijk om boeiende inhoud te plaatsen, dus bijvoorbeeld inhoud die je volgers aanmoedigen om je post leuk te vinden of er een comment onder te plaatsen.

Dankzij de nieuwe functies van Facebook kun je in een paar klikken een poll maken. Je volgers hoeven dan alleen maar te klikken op de optie die hun voorkeur heeft. De mening van je klanten is goud waard!

Deel je berichten met volgers van je privé Facebookprofiel

Zoals gezegd, Facebook deelt meer profielberichten dan zakelijke berichten. Deel je paginaberichten dus op je persoonlijke profiel! Dit zorgt voor meer zichtbaarheid op je site. Je kunt het delen ook combineren met een aansporing tot actie, bijvoorbeeld: “Bezoek onze pagina voor meer informatie” of “plan zelf een afspraak in, in onze online agenda.”

Nodig regelmatig mensen uit die je Facebook post leuk hebben gevonden

Als je op het aantal vind-ik-leuks van een bericht klikt, kun je zien wie je bericht leuk heeft gevonden en die mensen middels een leuk en enthousiast berichtje uitnodigen om je pagina leuk te vinden. De kans is groot dat deze mensen je pagina leuk zullen vinden omdat ze je berichten pas recentelijk leuk hebben gevonden.

Moedig je volgers aan om een review achter te laten

Zijn je klanten tevreden over je service? Vraag hen beleefd om een recensie achter te laten op je Facebookpagina of Google. Dit heeft een groot voordeel: Google publiceert de beoordelingen van je Facebookpagina automatisch op Google My Business.

Google zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met Treatwell PRO zorgen wij ervoor dat jouw onderneming altijd bovenaan de zoekresultaten van Google staat in de omgeving waar je gevestigd bent. Zo word je ontdekt door nieuwe klanten – zonder extra kosten.

Deel inhoud van andere Facebookpagina’s of -profielen

Voel je vrij om de inhoud van andere pagina’s en profielen te delen. Bepalen wat te posten, vereist zorgvuldig uitzoekwerk en tijd, die je niet altijd hebt.

Je kunt je baseren op berichten van andere sites en profielen, en hun berichten delen op je pagina als je ze leuk vindt. Als je zelf geen tijd hebt om je Facebookpagina bij te houden, vraag dan een vriend of kennis om dat te doen. Let wel: deel natuurlijk geen posts van je directe concurrentie.

Link je Facebookpagina, je Instagram-account en je website

Instagram werd in 2012 overgenomen door Facebook. Nu kun je Stories plaatsen op Instagram en ze tegelijkertijd publiceren op Facebook. 2 vliegen in 1 klap! En als je een website hebt, zijn er zelfs tools die je kunt gebruiken om Facebook posts te publiceren.

Organiseer winacties op Facebook

Als je winacties organiseert, kun je daar ook nieuwe volgers voor je pagina mee winnen. Een van de voorwaarden om te winnen is dat ze je pagina liken.

In dit geval is het belangrijk dat je je Facebookpagina altijd actief houdt. Facebook kan je zichtbaarheid schaden als je ineens veel volgers krijgt, maar weinig betrokkenheid op je pagina hebt. Dit is ook de reden waarom het belangrijk is om je berichten te variëren. Anders loop je het risico alle volgers te verliezen die je alleen hebben geliked vanwege de concurrentie.

Verhoog het aantal social media volgers van de Instagrampagina van je salon

Naast Facebook, mag natuurlijk ook Instagram niet meer ontbreken als social mediaplatform. Door op Instagram aanwezig te zijn met relevante content, laat je aan jouw doelgroep precies zien wat jouw vakgebied is, waarin je gespecialiseerd bent en wat ze van jouw werk kunnen verwachten. Het resultaat? Een trouwe fanbase die zich uitbouwt tot een vaste klantenkring. In tegenstelling tot Facebook, waar het contact met volgers meer is gericht op betrokkenheid, gaat het bij Instagram meer om het versterken van het imago van je salon en laten zien van je expertise.

meer social media volgers salon, foto van telefoon tegen muur met like van instagram
Unsplash – Karsten Winegeart

Plaats kwalitatieve inhoud op Instagram

Net als bij Facebook is het belangrijk om een contentstrategie te hebben om de soorten posts te kunnen onderscheiden en je volgers niet te “vervelen” met constant dezelfde soort posts. Het is prima om iets meer te posten op Instagram dan op Facebook, zolang de posts maar relevant en van hoge kwaliteit zijn.

Naast feed posts zijn Instagram Stories populair. Ze stellen je in staat om een verhaal rond je merk en salon op te bouwen. Je kunt ze op elk moment met je volgers delen: voor, tijdens en na behandelingen, op leuke momenten om je beschikbaarheid aan te kondigen, en nog veel meer. Wees hier vooral lekker creatief mee. Volg zelf ook andere accounts om inspiratie op te doen, zoals bijvoorbeeld Nederlandse accounts van salons, maar ook profielen van grote bekende vakbeurzen.

Vraag nu jouw gratis demo aan met Treatwell PRO en stel Instagram volgers in staat om 24/7 een afspraak bij jouw salon te boeken.

Gebruik de juiste hashtags voor je Instagram-posts

Het gebruik van hashtags is cruciaal op Instagram. We raden dan ook ten zeerste af om te posten zonder hashtags. Zoek uit welke hashtags relevant zijn voor jouw doelgroep en speel daarop in.

Like een zo groot mogelijk aantal posts op Instagram

Het is misschien een vervelende taak, maar het is het waard. We raden je aan om honderden Instagram posts per week leuk te vinden! Kies hierbij natuurlijk voor accounts die je inspireren.

Organiseer winacties op Instagram

Net als bij Facebook kun je ook op Instagram winacties organiseren. Je kunt op beide platforms dezelfde actie posten om je zichtbaarheid te vergroten. Facebook en Instagram zijn twee sociale netwerken waarbij het belangrijk is om actief te zijn om zo veel mogelijk klanten aan te trekken.