10 redenen om te beginnen met een online boekingssysteem in jouw salon

Twijfel je nog om een online boekingssysteem aan te schaffen voor je salon? Vraag je je af of online reserveren wel past bij jouw vakgebied? Anno 2022 zal online reserveren steeds belangrijker worden voor de ontwikkeling van salons. Hier lees je de redenen daarvoor.

1. Met een online boekingssysteem heb je 24/7 toegang tot je salonagenda

Veel van je klanten hebben het overdag druk en zijn niet in de gelegenheid om je salon tijdens kantooruren te bellen om een afspraak te maken. 

Als ze een afspraak kunnen maken wanneer het hen uitkomt, wordt het voor hen veel gemakkelijker. Een online boekingssysteem geeft klanten de mogelijkheid om een afspraak te maken wanneer de salon gesloten is en medewerkers de telefoon niet kunnen opnemen. Denk aan de klanten die ’s avonds of juist ’s morgens vroeg besluiten om een afspraak te maken, zij zullen het waarderen om online te kunnen boeken.  

Bovendien zal iemand die nog geen klant is en op zijn telefoon de verschillende beschikbare salons bekijkt, beter kunnen boeken in een salon die online reservering aanbiedt dan een salon die dat niet doet. Door online reserveren aan te bieden, kun je 24/7 je diensten verkopen – dus zelfs wanneer je zelf niet aanwezig bent om een telefoontje aan te nemen of een DM te beantwoorden.

2. Bliksemsnelle afspraakherinneringen

Wanneer klanten hun afspraak online boeken via Treatwell, ontvangen ze automatisch een bevestigings-sms binnen 60 seconden. Telefonisch is de bevestigingstijd voor de klant vaak langer en deze kan in het weekend oplopen tot meer dan 24 à 48 uur.

Een klant kan dus z’n geduld verliezen als die je salon niet kan bereiken of als de wachttijd aan de telefoon te lang is. Dankzij de mogelijkheid om online te reserveren en de bevestiging per sms is dit probleem niet meer aan de orde.

3. Minder no-shows dankzij afspraakherinneringen

Ben je het zat dat klanten hun afspraak vergeten en niet komen opdagen in je salon? Ook hier blijkt online boeken een praktisch hulpmiddel.

Bij het online boeken moeten klanten immers hun contactgegevens zoals voornaam, achternaam en telefoonnummer opgeven. Voor elke afspraak stuurt het online reserveringssysteem hen automatische sms-herinneringen, waardoor het aantal gemiste salonafspraken aanzienlijk daalt.

Met Treatwell PRO stuur je kosteloos, onbeperkt en automatisch sms-afspraakbevestigingen en -herinneringen naar je klanten vóór iedere behandeling. Het resultaat? Minder no-shows en last-minute afzeggingen. En mocht de klant het tóch niet redden, wordt de afspraak zo op tijd verzet zodat er nog genoeg tijd is om de plek alsnog te vullen.

4. Je Facebookpagina wordt gekoppeld aan het online boekingssysteem van je salon

Zodra je aan de slag gaat met het online reserveringssysteem, kan deze overal worden geplaatst, ook op je Facebookpagina.

Je klanten zullen dus zowel via je website kunnen boeken als via de blauwe Boek nu-knop rechtsboven op je Facebookpagina. Beeld je eens in dat je een geweldige voor-en-na foto op je Facebookpagina plaatst. Een klant die deze post ziet, zal in een paar klikken direct kunnen boeken via de knop op je Facebookpagina die gekoppeld is aan je online boekingssysteem. Zo vergroot je je kansen om de agenda te vullen!

5. Afspraken zijn direct toegankelijk op Google Mijn Bedrijf

Als je nog nooit gehoord hebt van Google Mijn Bedrijf, dan is dit het moment om ermee te beginnen. Google Mijn Bedrijf is de Google gids en is onmisbaar voor ondernemers, zeker voor hen met een lokale vestigingsplaats. Geen idee waar we het over hebben? Waarschijnlijk wel met onderstaand voorbeeld:

Wanneer klanten of potentiële klanten naar je salon zoeken op Google, vinden ze je dankzij Google Mijn Bedrijf bij hun eerste zoekopdracht. Om een afspraak te maken, hoeven ze alleen op de blauwe button te drukken en de rest wijst zich vanzelf. Het online boeken via Google duurt zo maar een paar seconden.

6. Bespaar tijd en deel je dagen beter in met een online boekingssysteem

Zie online reserveren als een extra personeelslid dat 24/7 je klanten beantwoordt, zodat jij je kan concentreren op je werk. Met online boekingen zijn er geen onderbrekingen en geen tijdverlies door het beantwoorden van de telefoon.

Terwijl je aan het werk bent in de salon, vult je agenda zich automatisch. Het voordeel van een online reserveringssysteem is dat je de agenda van je personeel beter kunt organiseren. Wanneer een klant een afspraak maakt via het boekingssysteem kan die namelijk zelf kiezen door welke medewerker die geholpen wil worden. De afspraak wordt automatisch opgenomen in de agenda van de geselecteerde medewerker.

7. Een salon die met de tijd meegaat

Door een online reserveringssysteem te gebruiken, laat je je klanten zien dat je investeert in de modernste tools en dat je de laatste trends volgt. Het gebruik van tools die met de tijd meegaan, is een belangrijk element om je salon een modern imago te geven.

8. Online boeken: een tool die bij ieders gewoonten past

Online boeken bij een salon is niet alleen weggelegd voor jonge mensen.

Tegenwoordig kunnen we wel stellen dat bijna elke generatie online boekt, of het nu gaat om het boeken van een trein- of vliegtuigticket, een hotelkamer, een bioscoopticket… noem het maar op en het is wel online te boeken. Dus waarom niet een afspraak bij de kapper, schoonheidsspecialist of masseur? De sector gaat digitaal en binnenkort is het maken van een online afspraak bij een salon een gewoonte als alle andere.

Bovendien kunnen klanten met Treatwell vooraf betalen. Hierdoor hoeft de klant dus niet meer langs de kassa na de behandeling en verbeter je de klantervaring in in je salon.

9. Verhoog de bezetting van de minst populaire tijden in je salon

Met het online boekingssysteem kun je last-minute boekingen aannemen en zo je agenda ook vullen in de daluren. Onderzoeken hebben aangetoond dat meer dan 40% van de boekingen gemaakt wordt in de 24 uur voor de afspraak. Door te kiezen voor een online boekingssysteem bied je de klanten van je salon de mogelijkheid om laat op de avond of op het laatste moment te boeken.

10. Verbeter je gastvrijheid en zo de loyaliteit van je klanten

Klanten goed ontvangen is belangrijk, zelfs aan de telefoon. Het nadeel van het telefonisch boeken van een afspraak is dat het je werk onderbreekt. Toch kan het zijn dat jij of je medewerkers het druk hebben en daardoor soms wat minder vriendelijk zijn aan de telefoon tijdens het eerste contact met de klant. Het risico bestaat dus dat je zo een slechte eerste indruk achterlaat aan een nieuwe klant die je salon niet kent.

Met een online boekingssysteem kun je je concentreren op je belangrijkste taken en laat je het invoeren van reserveringen aan het systeem over. Zo ben je minder tijd kwijt aan het beantwoorden van de telefoon voor afspraken en komt er meer tijd vrij om aan klantenbinding te werken.