Een prijsverhoging aankondigen zonder klanten te verliezen? Zo doe je het

Het verhogen van de prijs van je diensten is een gevoelig punt. Vaak zijn saloneigenaren bang om actie te ondernemen en vervolgens klanten te verliezen, of ze weten niet hoe ze de prijsverhoging aankondigen het beste kunnen aanpakken, wat door sommige klanten vaak slecht wordt opgevat.

Toch is een prijsverhoging soms nodig, bijvoorbeeld in verband met inflatie. Wanneer je de prijzen dan niet verhoogt, zul je zien dat je uiteindelijk onder de streep minder overhoudt dan het jaar daarvoor. Dat is – zoals je begrijpt – slecht voor de zaak.

Als je nog nooit je prijzen hebt verhoogd, kan dit een lastige stap zijn om te nemen. Er kan verwarring bestaan over de reden van de prijsverhoging, over de haalbaarheid ervan en over hoe je je nieuwe prijzen effectief aan je klanten communiceert. Want: moet je een prijsverhoging aankondigen? Officieel hóéft het natuurlijk niet, maar het is wel zo netjes naar je klanten toe. In het kader van transparantie en vertrouwen, zal het gewaardeerd worden als je hier open en eerlijk over bent.

Je ziet de kans, maar je weet niet waar te beginnen? Hier zijn enkele tips over hoe je de prijs van je diensten kunt verhogen zonder je trouwste klanten te verliezen.

Redenen om je tarieven in je salon te verhogen

foto van een ruimte met massagetafel
Pexels – Max Vakhtbovych

Als je streeft naar sterke groei, moet je misschien je prijzen verhogen om je te kunnen aanpassen aan de eisen van de beauty-industrie

De kosten van levensonderhoud stijgen

Laten we beginnen met een hard maar onvermijdelijk feit. De kosten van levensonderhoud stijgen elk jaar als gevolg van de inflatie. Wat 12 maanden geleden een redelijke prijs was, is dat vandaag misschien niet meer. De prijsstijging waartoe je besluit, is dus noodzakelijkerwijs legitiem. Als de operationele kosten stijgen, is het logisch dat je prijzen meestijgen.

De producten en diensten in je salonzijn uitgebreid

Dat je prijzen niet meer kloppen, betekent niet dat je ze in eerste instantie verkeerd hebt vastgesteld. Het kan simpelweg komen doordat je diensten veranderen, net als je prijslijst. Misschien heb je nieuwe apparatuur gekocht, ben je duurdere producten gaan gebruiken die betere resultaten garanderen, ben je aanvullende diensten gaan aanbieden, heb je je servicekaart uitgebreid of heb je ervaren personeel aangenomen dat je salon heeft verrijkt.

Vergeet niet dat door te betalen voor je diensten, je klanten ook betalen voor je expertise, kennis en de klantervaring in je salon. Als professional is het zaak om zo dicht mogelijk bij de trends in de branche te blijven en je hierin te blijven ontwikkelen.

Als je streeft naar sterke groei, moet je misschien je prijzen verhogen om je te kunnen aanpassen aan de eisen van de beauty-industrie, om uiteindelijk nieuwe klanten te winnen en je bestaande basis te behouden.

Geleidelijke financiële verliezen met onbekende oorzaak

Gedetailleerde rapportering over de financiën van je salon is van vitaal belang omdat het je in staat stelt om zowel plotse als geleidelijke veranderingen op te merken. Het in een vroeg stadium opmerken van een verstoring in de geldstromen en het begrijpen van de reden daarvoor is de enige manier om eventuele toekomstige financiële problemen in te dammen.

Wanneer je een verslechtering in je financiën ziet, en je kunt er geen mogelijke oorzaak voor vinden, dan is het mogelijk dat je prijzen ongeschikt zijn, in verhouding tot de kosten die je maakt.

Neem daarom een tool die gedetailleerde statistieken weergeeft, en waarmee jij je salon kunt beheren zoals jij wilt. Met Treatwell PRO ontvang je gedetailleerde rapporten die alle informatie bieden om de juiste beslissingen te nemen, je team te informeren over nieuwe ontwikkelingen en hen te motiveren. Met Treatwell PRO heb je altijd volledige controle over je salon.

Zo kun je een prijsverhoging in je salon aankondigen zonder klanten te verliezen

foto van kapper met klant, voor artikel over prijsverhoging aankondigen aan klanten
Unsplash – Adam Winger

Met een zorgvuldige planning om klanten te informeren, zul je merken dat een prijsverhoging niet alleen je omzet verhoogt, maar ook je bedrijf kan transformeren.

Analyseer de prijzen van je concurrenten

Bekijk hoe de prijzen van concurrenten de afgelopen jaren zijn veranderd. Als de meeste beauty professionals hun prijzen hebben verhoogd, zullen klanten eerder bereid zijn om de verandering te accepteren. Als jij echter de enige bent die dat doet, zul je een unieke, uitgebreide en onderscheidende service moeten bieden.

Communiceer en wees transparant

Het is niet nodig om tot in het kleinste detail in te gaan op je winstmarges. Wees gewoon eerlijk over waarom je je prijzen verhoogt, met de nadruk op de voordelen voor de klant. Denk hierbij aan dingen zoals een groter productaanbod of extra en betere diensten.

Wanneer je de tarieven voor je nieuwe salon bekendmaakt, wees dan bereid om eventuele vragen van je klanten te beantwoorden. Als je de tijd neemt om met ze te praten, wordt het hele proces van de prijsverhoging aankondigen een stuk gemakkelijker.

Denk aan potentiële en bestaande klanten in je salon

Wie zijn je klanten? Kijk naar het klantenbestand waar je alle informatie hebt over je klanten: hun leeftijd, gemaakte afspraken, klantenbinding en aankopen. Dankzij deze informatie kun je het klantprofiel van je salon creëren met daarin een beschrijving van de klanten: wat is hun leeftijd? Hoe vaak bezoeken ze je? Welke diensten kiezen ze? Hoeveel geld geven ze gemiddeld uit? Kopen ze de aan hen aangeraden producten?

Aan de hand van deze criteria kun je bepalen of de prijsverhoging al dan niet redelijk is voor je klanten.

Richt je prijsverhoging zo in dat je trouwe klanten ze zullen accepteren

Houd bestaande klanten op het huidige prijsniveau, maar reken de nieuwe, hogere prijzen voor nieuwe klanten. Zorg ervoor dat bestaande klanten zich speciaal voelen door hen te vertellen dat ze een voorkeursbehandeling krijgen:

“Met ingang van 1 september verhogen wij onze prijzen. Maar als vaste klant profiteer je de komende 6 maanden nog van het oude tarief.”

Met een zorgvuldige planning om klanten te informeren, zul je merken dat een prijsverhoging niet alleen je omzet verhoogt, maar ook je bedrijf kan transformeren. Het zou zonde zijn om je tarieven niet op het juiste moment te verhogen om de financiële gezondheid van je salon te waarborgen. Maar vergeet niet, hoewel het belangrijk is om winst te maken, moet de verhoging van je prijzen wél verdedigbaar zijn. Anders zullen je klanten denken dat je gewoon meer aan hen probeert te verdienen en zullen ze uiteindelijk naar de concurrentie gaan.

Verhoog de omzet en optimaliseer de geldstromen van je onderneming door de hulp in te schakelen van onze experts. Neem contact met ons op voor meer informatie over Treatwell PRO en profiteer van een gratis demo!