De ultieme feestdagen-checklist om te gebruiken in jouw salon

De feestdagen komen eraan. Nog maar een paar weken en we zitten weer met z’n allen rond de boom en aan het kerstdiner met familie. Ook je klanten maken zich klaar voor de feestdagen, en dit zul je rond deze tijd van het jaar ongetwijfeld merken in de salon. Omdat we begrijpen hoe hectisch deze periode kan zijn, hebben we een handige feestdagen-checklist voor je samengesteld om te gebruiken in de dagen rondom kerst en oud en nieuw. Bedank ons later maar 😉

Het runnen van een salon kost enorm veel tijd en energie. Je hebt de planning rondom de feestdagen waar je rekening mee moet houden, klanten die op het laatste moment afzeggen (of juist een last-minute behandeling willen boeken), geldzaken waar je verantwoordelijk voor bent en nog veel meer.

Rond deze tijd van het jaar wordt zo’n salonplanning onderhouden toch altijd nét iets meer stressvol. De vraag naar behandelingen neemt toe, medewerkers zijn op vakantie, het is tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar en… hoe zit het eigenlijk met de planning voor het komende jaar?

De Pro Feestdagen-Checklist

Adem in, adem uit. We kunnen helaas niet alles voor je uit handen nemen, maar waar we wél een handje bij kunnen helpen is het overzichtelijk maken van de belangrijkste kerntaken. Dus bij dezen: hier onze Pro Feestdagen-Checklist.

Salon planning

  • Beschikbaarheid: zorg ervoor dat je op tijd weet wanneer iedereen beschikbaar is en begin met het plannen van het feestdagenrooster. Houd hierbij ook rekening met welke medewerkers welke behandelingen uitvoeren, en maak op basis daarvan een planning – op die manier is deze nauwkeurig en in orde, en is het voor iedereen duidelijk welke behandelingen ze zullen uitvoeren.
  • Toegankelijkheid in software: beheer de toegankelijkheid van het team in de software die je gebruikt in je salon. Wie heeft toegang nodig tot welke opties in het systeem? Zorg ervoor dat iedereen toegang heeft tot de nodige informatie.
  • Openingstijden beheren: is je salon open op andere uren of dagen dan normaal, vanwege de feestdagen? Zorg ervoor dat je beschikbaarheid duidelijk is en vergeet dit niet ook aan je klanten te communiceren.
  • Salondecoratie: is Kerstmis echt Kerstmis zonder versieringen? Sla feestdecoratie in en richt salon in! Maak je salon klaar voor de feestdagen door vrolijke decoraties op te hangen en neer te zetten.

Klantcommunicatie & promoties

  • Creëer gepersonaliseerde berichten: wens je klanten fijne feestdagen door hen gepersonaliseerde berichten te sturen via e-mail of sms.
  • Zet een feestdagen-promo op:
    • Heb je voorraad over van producten die niet zijn gebruikt? Dit is een mooi moment om een deal te creëren voor je klanten (lees: kerstcadeaus voor onder de boom!)
    • Promoot specifieke behandelingen gericht op de feestdagen, zoals haren föhnen, nagelbehandelingen of massages.

Tijdmanagement

  • Stel tijdschema’s op met pauzes: de feestdagen zijn al stressvol genoeg. Bespaar jezelf de extra stress door jezelf en je team genoeg tijd te geven om overdag te ontspannen.
  • Klantgegevens beheren: Zorg ervoor dat alle klanten met een afspraak zijn toegevoegd aan je agenda met hun naam, telefoonnummer en e-mailadres. Heel belangrijk: zorg er altijd voor dat ze toestemming geven om berichten te ontvangen als je een marketingtool wilt gebruiken voor communicatie.

Salonbeheer

  • Voorraad bijwerken: controleer of je voorraad up-to-date is en vul zo nodig producten aan die bijna op zijn.
  • Vul salonhapjes en drankjes aan: voeg wat kerstachtige hapjes en drankjes toe aan je salonvoorraad, zoals suikerstokken en warme chocolademelk.
  • Flash promo’s toevoegen: flash promo’s helpen je last-minute plekken in je agenda op te vullen door geselecteerde kortingen te geven op online boekingen die binnen 24, 48 of 72 uur plaatsvinden.

Doelstellingen beheren

  • Communiceer de verwachtingen met het team:
    • Plan een teamvergadering vóór de vakantie om iedereen op één lijn te krijgen.
    • Optioneel: stuur een e-mail na de vergadering met besproken onderwerpen.
  • Reflectie en doelen zetten: reflecteer op het afgelopen jaar en heb een duidelijk overzicht van de doelen voor het komende jaar. In de sectie ‘Manager’ in Treatwell Pro kun je eenvoudig nagaan welke behandelingen het meest populair waren en welke teamleden de meeste omzet voor de salon hebben gegenereerd.

Bespaar tijd (en energie) met Treatwell Pro

Zoals je weet: een goed begin is het halve werk. Een goede planning voor tijdens de feestdagen, neemt een hoop stress en onrust weg – bij zowel jou als bij je teamleden. Want het laatste waar je je druk om wilt maken, is een chaotische kerst- en nieuwjaarsplanning.

Met Treatwell Pro deel je zonder moeite en op een overzichtelijke manier je agenda in en zie je binnen een oogopslag welke klanten bij je langskomen voor een behandeling. Geen gedoe meer met een papieren agenda, maar duidelijk en centraal wie je wanneer kunt verwachten, en welke medewerker behandelingen uitvoert.

Daarnaast biedt Treatwell Pro de mogelijkheid gerichte promoties op te zetten, zoals flash promoties om lege plekken in de agenda op te vullen. Laat je trouwe klanten vervolgens binnen een handomdraai weten dat je een actie hebt lopen middels slimme sms- en e-mailcommunicatie. Klinkt dat goed? Vraag dan snel een gratis demo aan.