Een lijst met leuke en goede gespreksonderwerpen voor in de salon

Zoals je als salonhouder ongetwijfeld weet, is klanttevredenheid een van de belangrijkste onderdelen die bijdragen aan het staan of vallen van een salon. Het contact met de klant speelt daarin (naast het naar tevredenheid uitvoeren van de behandeling) natuurlijk een enorme rol. Het vinden van de juiste gespreksonderwerpen per klant is dan ook belangrijk. Maar helaas niet altijd even makkelijk.

Je hebt nou eenmaal niet met iedereen meteen een geweldige klik. Geen zorgen, dat is normaal en ook jij hebt ongetwijfeld weleens een moment waarop je wat minder spraakzaam bent. Mocht je eens in zo’n situatie terechtkomen waarvan je denkt: help! Waar moeten we het over hebben? zijn er een aantal gespreksonderwerpen die je zo tevoorschijn kunt toveren en waar je met elke klant wel over kunt kletsen.

We helpen je graag een handje met leuke gespreksonderwerpen voor bij jou in de salon.

Treatwell – BarberAsh

Waarom is het hebben van een gesprek belangrijk?

Het contact met de klant in de salon is van groot belang omdat het bijdraagt aan de klanttevredenheid en klantenbinding. Het hebben van goed contact met je klanten geeft hen het gevoel dat ze welkom zijn en gewaardeerd worden.

Bovendien kan het houden van een goed of gezellig gesprek helpen bij het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen jou en je klanten, wat essentieel is voor het opbouwen van een succesvolle salon. Klanten die zich op hun gemak voelen en met je kunnen praten, zullen sneller terugkomen en eventueel extra producten kopen. Kortom, een goed contact met je klanten kan leiden tot een hogere klanttevredenheid, meer omzet en meer succes voor je salon.

Hoe zorg je voor leuke gesprekken?

Nu we weten dat een goed gesprek bijdraagt aan klantenbinding, wil je misschien weten waar een goed en leuk gesprek precies aan moet voldoen. Denk bij het voeren van een gesprek met je klant in ieder geval aan de volgende punten:

  • Toon interesse: stel vragen over je klanten en toon interesse in hun leven en interesses. Vraag bijvoorbeeld naar hun werk, gezin, hobby’s of vakantieplannen. Dit helpt om een band op te bouwen en kan leiden tot interessante gesprekken.
  • Luister actief: het is belangrijk om te luisteren naar wat je klanten zeggen en te reageren op wat ze delen. Geef hen de ruimte om te praten en laat hen weten dat je geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben.
  • Wees positief: probeer positieve energie uit te stralen en creëer een ontspannen sfeer. Humor kan ook helpen om gesprekken leuker te maken, maar let op dat je niet te ver gaat.
  • Respecteer grenzen: let op de signalen van je klanten en respecteer hun grenzen. Als ze zich niet op hun gemak voelen bij bepaalde onderwerpen, forceer het gesprek dan niet en verleg het onderwerp.
  • Wees authentiek: wees jezelf en wees oprecht in je gesprekken. Klanten waarderen echtheid en oprechtheid en dit kan bijdragen aan het opbouwen van een vertrouwensrelatie.
gespreksonderwerpen salon
Treatwell – Rock & Roll Beauty

Wat zijn goede gespreksonderwerpen?

Dan nu het punt waarvoor je hier gekomen bent: waar kun je over praten met je klanten? Natuurlijk is dit grotendeels afhankelijk van de klant die je voor je hebt én de branche waarin je werkt. Wel zijn er altijd een aantal algemene zaken waar je het met iedere klant wel over kunt hebben – of je ze nu voor het eerst of voor de honderdste keer ziet. We zetten een aantal onderwerpen op een rijtje met daarbij voorbeelden die je in je eigen woorden kunt gebruiken.

Hobby’s en interesses

Vraag je klant naar diens hobby’s en interesses. Mensen praten graag over dingen waar ze gepassioneerd over zijn en dit kan leiden tot interessante gesprekken. Een aantal voorbeelden:

  • Welke hobby’s heb je? Wat vind je er leuk aan?
  • Doe je aan sport? Zo ja hoe vaak doe je het en wat vind je er leuk aan?
  • Heb je nog andere hobby’s waar je graag tijd aan besteedt?
  • Is er iets wat je graag zou willen leren?
  • Wat doe je graag in het weekend?
  • Heb je na deze behandeling nog leuke dingen gepland?

Reizen

Vraag naar de favoriete vakantiebestemmingen en reiservaringen van je klant. Veel mensen hebben interessante verhalen te delen over hun reizen en het kan leuk zijn om te horen over verschillende culturen en plaatsen. Dit is extra goed toepasbaar rond de vakantieperiodes. Een aantal voorbeelden:

  • Wat is je favoriete vakantiebestemming en waarom?
  • Heb je onlangs nog een reis gemaakt, en zo ja waar was dat naartoe?
  • Heb je toekomstige vakantieplannen, en zo ja waarheen?
  • Heb je ooit alleen een reis gemaakt? Zo ja waarheen en hoe heb je dit ervaren?
  • Ben je weleens naar [bestemming waar jij zelf bent geweest of graag naartoe wilt] geweest?
  • Wat is de verste reis die je hebt gemaakt?

Werk

Vraag je klant naar werk en carrière. Veel mensen zijn trots op hun werk en praten graag over wat ze doen en hun carrièrepad. Een aantal voorbeelden:

  • Wat doe je voor werk?
  • Heb je het naar je zin op je werk? En zo ja, wat vind je het leukst?
  • Heb je nog verdere carrièreplannen of -doelen?
  • Hoe ben je terechtgekomen bij je huidige baan?

Familie

Vraag je klant naar diens gezin en hun leven buiten het werk. Dit kan leiden tot persoonlijke verhalen en kan een band opbouwen tussen jou en je klanten. Een aantal voorbeelden:

  • Heb je kinderen? Zo ja hoe oud zijn ze en wat zijn hun namen?
  • Heb je een partner? Zo ja hoe lang zijn jullie al samen?
    • Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
  • Welk soort activiteit doen jullie graag als gezin?

Houd er rekening mee dat al deze vragen samen wat overweldigend kunnen zijn en voor sommige klanten is familie een gevoelig onderwerp. We raden dan ook aan om voorzichtig met familievragen om te gaan. Daarbij is het zo dat sommige mensen hun familie niet graag bespreken, dus wees respectvol en let op de signalen van de klant.

Media en popcultuur

Vraag je klant naar diens favoriete boeken, films of muziek. Dit kan leiden tot leuke gesprekken over popcultuur en kan ook helpen om een ​​idee te krijgen van de persoonlijkheid en smaak van je klanten. Een aantal voorbeelden:

  • Zijn er nog leuke series die je op het moment volgt?
  • Wat is je favoriete film of tv-show en waarom?
  • Wat is je favoriete artiest op het moment en wat vind je goed aan hen?
  • Is er een boek dat je aan iedereen zou aanraden?

Actuele onderwerpen en persoonlijke verhalen

Naast bovenstaande onderwerpen zijn er natuurlijk ook genoeg actuele onderwerpen die je kunt aansnijden in een gesprek. Denk hierbij aan – hoe simpel het ook is, het werkt altijd – het weer, mode, entertainment nieuws, trends, weetjes en meer van dat soort dingen. Vergeet daarbij niet dat je je eigen leven ook heel goed als leidraad kunt gebruiken in het voeren van een gesprek. Hier een paar voorbeelden:

  • Heb je op TikTok [trend] gezien? Wat vind je ervan?
  • Ik heb laatst een heerlijk nieuw [Mexicaans] restaurant geprobeerd, wat is jouw favoriete keuken?
  • Ik ben laatst begonnen met [serie] en vind het ontzettend goed. Heb jij het al gezien?
  • Heb je de trend [trend die speelt op het moment] al gezien? Wat vind je ervan?
  • Ga je nog iets doen met dit lekkere weer van vandaag?
  • Wat ziet je [haar/nagels/huid/wat je opvalt] er mooi uit. Heb je er iets speciaals mee gedaan?
  • Heb je gehoord wat [bekend persoon] heeft gedaan? Wat vind je ervan?
  • Ik ga zometeen na werk [activiteit die je gaat doen zoals een sport of iets leuks], heb je dat weleens gedaan?

Onthoud dat elke klant anders is en dat je mogelijk verschillende gespreksonderwerpen moet gebruiken om een comfortabele en ontspannen omgeving te creëren. Luister naar de klant en stem jullie gesprekken af op diens behoeften en interesses. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je klanten zich op hun gemak voelen en graag terugkomen voor hun volgende afspraak.

Bereik meer met Treatwell Pro

Blijf je na de behandeling graag in contact met je klanten? Snappen we. Een betrokken klant is immers een terugkomende klant. Houd je klanten op de hoogte van wat er speelt in de salon door contact met hen te houden – bijvoorbeeld per e-mail en sms. Wist je dat je binnen Treatwell Pro allerlei handige templates vindt waarmee je binnen een handomdraai communicatie naar je klanten kunt uitsturen?

Denk bijvoorbeeld aan een sms’je op hun verjaardag of een e-mail met een aantrekkelijke promotie voor de behandeling die ze graag boeken. Gebruik Treatwell Pro om ze op de hoogte te houden van alles wat je doet en hoe ze kunnen profiteren van alles wat je aanbiedt. Klinkt dat interessant?