Dé 5 haartrends van 2023 promoten in jouw salon? Zo doe je het

Daar is-ie dan: het nieuwe jaar. Allereerst wensen we je een gelukkig en succesvol 2023 toe. En bij een nieuw jaar horen nieuwe doelen. De beste manier om die te bereiken is natuurlijk door je klanten de diensten en producten aan te bieden die zij wensen. Daarom hebben we een lijst samengesteld met vijf haartrends van 2023 én de beste manier om ze te promoten in jouw salon.

De haartrends van 2023

Onder de trends van dit jaar zien we een aantal (heel) oude bekenden, maar ook nieuwere stijlen die wat aan de verbeelding over laten. Voor ieder wat wils!

Koperkleuren

Koper is een kleur die we heel regelmatig terug zien komen. Het zal dan ook niet als verrassing komen dat ook dit jaar de prachtige haarkleur weer bovenaan het rijtje staat. Op de rode loper zien we de kleur vaker voorbijkomen, denk bijvoorbeeld aan Kendall Jenner en Zendaya. Ook op social media zoals TikTok is het een populaire kleur, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de hashtag #copperhair. In andere woorden: zeker niet onverstandig om hier met jouw kapsalon op in te spelen. Zie jij al mogelijkheden om de hashtag te gebruiken in de socials van jouw salon?

Of het nu gaat om opvallend koper met een oranje ondertoon of bruin met een koperen glans: de mogelijkheden zijn eindeloos met deze tijdloze kleur.

Actrice Zendaya met copper hair, een haartrend die we in 2023 veel terug zullen zien

Piekerige pony

De piekerige pony (ook wel bekend als wispy bangs) is een ponystijl die we de laatste tijd steeds vaker terugzien. Begrijpelijk, want hij geeft een veel zachtere uitstraling aan het gezicht dan de vollere variant. De afgelopen jaren nam hij al aan populariteit toe en we verwachten dat deze trend ook in 2023 doorzet.

Het leuke aan deze pony-stijl vinden wij dat hij toepasbaar is bij veel verschillende haarstijlen: zowel een krullenbol als iemand met stijl haar kan ‘m rocken, zolang hij goed geknipt en gestyled wordt. Deze haarstijl biedt in de salon een mooie mogelijkheid tot upselling van bijpassende producten. Want we weten allemaal: een pony zonder styling, dat wordt een zooitje.

Dunne wenkbrauwen

Bushy brows, aan de kant. We geven we het liever niet toe, maar dunne wenkbrauwen zijn terug. De afgelopen tijd zagen we ze al vaker weer verschijnen, maar nu kunnen we er officieel niet meer omheen. We geven topmodel Bella Hadid persoonlijk de schuld van de wederopstand van de 90’s brows, en eerlijk is eerlijk: ze staan haar fantastisch (maar ja, wat staat Bella niet?).

Nu is het natuurlijk zo dat de dunne wenkbrauw niet voor iedereen is weggelegd. Net zoals bij elke wenkbrauwtrend moeten ze bij je gezichtsvorm passen. Als er goed gelet wordt op de gezichtsvorm, kan de 90’s brow écht mooi uitpakken – maar dat laten we natuurlijk aan jou als professional over.

Topmodel Bella Hadid met de haartrend dunne wenkbrauwen op de rode loper

Wavy bob

De bob is natuurlijk niet meer weg te denken. Het is een tijdloze klassieker en de laatste tijd zien we ‘m steeds vaker terug. Waar we ‘m voorheen voornamelijk zagen bij mensen met steil haar, neemt hij nu ook onder mensen met slag of krullend haar in populariteit toe. En waarom ook niet? Het is een haarstijl die op een veelzijdige manier te dragen is en bij veel verschillende haartexturen goed staat.

Ombre

Nog zo’n trend die terug is van weggeweest: ombre haar. Een paar jaar geleden zagen we balayage natuurlijk al in populariteit toenemen, en dit jaar verwachten we meer ombre kapsels te zien. Zie jij al mogelijkheden om de skinny brow en ombre kleuring te combineren in een old-school pakket in jouw salon?

De haartrends van 2023 gebruiken in jouw marketing

Nu je op de hoogte bent van de haartrends die 2023 gaan veroveren, wil je natuurlijk ook weten hoe je deze het beste kunt inzetten in je marketingstrategie. In andere woorden: hoe laat je aan je klanten weten dat ze voor de hotste haartrends dit jaar bij jou moeten zijn?

Social media

Een effectieve en gratis manier om aan je (potentiële) klanten kenbaar te maken wat je dit jaar voor ze in petto hebt, is natuurlijk door middel van je socials. Deel je kunsten op Instagram, Facebook, TikTok en elk ander social account dat je hebt en je klanten weten meteen dat ze bij jou aan het goede adres zijn voor een trendy kapsel.

Neem bijvoorbeeld voor-en-nafoto’s van behandelde klanten, maak video’s waarin je klanten behandelt en bespreek de nieuwste trends in je posts in Stories. Ook leuk: laat je volgers in Instagram Stories stemmen op hun favoriete haartrends van dit jaar.

Pakketten

Het aanbieden van pakketten is een handige manier om het aantal behandelingen die een klant bij je boekt, te verhogen. Je kunt hiermee klanten aanmoedigen eens een behandeling te proberen die ze anders niet zo snel zouden boeken. Dunne wenkbrauwen, bijvoorbeeld 😉

E-mail en sms

Ook e-mail en sms kun je handig inzetten om de behandelingen in je salon te promoten. Als je klanten hier toestemming voor hebben gegeven, kun je ze bijvoorbeeld een leuk berichtje sturen met daarin de trends voor het komende jaar.

Hulp nodig?

Treatwell Pro is onze alles-in-één software om je te helpen bij het beheren van je salon. Met Treatwell Pro kun je onder andere sms- en e-mailberichten versturen, online boekingen maken via Instagram en Facebook, je klantenbestand op een overzichtelijke manier bijhouden en de prestaties van je diensten analyseren.