Klanten werven wordt een makkie met deze 5 stappen

Als eigenaar van een bedrijf weet je natuurlijk hoe belangrijk klanten zijn. Want: zonder klanten, geen omzet en zonder omzet, geen bedrijf. Ze zijn het kloppende hart van elke onderneming. Klanten werven is dan ook een van de belangrijkste onderdelen die komen kijken bij het runnen van een business.

Vandaag duiken we dieper in het werven van klanten. Waar moet je aan denken voordat je überhaupt begint met klantenwerving? Hoe willen klanten benaderd worden? En natuurlijk last but not least: hoe kun je klanten werven?

Lees ook: Een eigen salon beginnen: 10 belangrijke tips voor zelfstandig ondernemers

nagelstyliste doet nagels van vrouw voor artikel over klanten werven
Pexels – Skylar Kang

Voordat je begint met klantenwerving

Voordat je het proces van klanten werven daadwerkelijk in gang zet, is het goed om alles eerst even op een rijtje te zetten. Je moet natuurlijk wel weten wie je aanspreekt, hoe je dat gaat doen en waarom.

1. Bepaal je doelgroep

Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Dit kan door middel van marktonderzoek of door gebruik te maken van bestaande klantengegevens. Op deze manier kun je je marketing- en communicatiestrategieën aanpassen aan de specifieke behoeften en verwachtingen van je doelgroep.

2. Bepaal je budget

Bepaal vooraf hoeveel geld je kunt uitgeven aan klantenwerving. Dit zal je helpen om gericht te werven en bepalen welke marketingstrategieën het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een beperkt budget hebt, kun je kiezen voor lage-kosten opties, zoals sociale media marketing of referral marketing.

3. Definieer je unique selling point (USP)

Om je te onderscheiden van andere bedrijven in de branche, is het belangrijk om te weten wat je unieke verkoopargumenten zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn een uniek productaanbod, een unieke service, of een bepaald soort expertise. Dit moet worden gecommuniceerd aan potentiële klanten, zodat ze begrijpen waarom ze bij jouw salon moeten zijn.

4. Zorg voor een online aanwezigheid

Een sterk online aanwezigheid is belangrijk om gericht klanten aan te trekken. Maak gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO) om je bedrijf goed gevonden te laten worden op zoekmachines, en maak gebruik van social media om online zichtbaarheid te vergroten.

Pexels – Jonathan Nenemann

Klanten werven voor jouw salon in 5 stappen

Goed, je weet nu wie je wilt aanspreken, wat je unique selling point is en hoe je je doelgroep kunt bereiken. Dan nu het leuke gedeelte: het daadwerkelijk werven van klanten. Hier onze tips in 5 stappen.

1. Maak gebruik van marketing

Als eerste willen we de nadruk leggen op het gebruik van marketing voor je salon. Marketing is een ontzettend belangrijk onderdeel voor een salon omdat het helpt om de zichtbaarheid en de bekendheid van je bedrijf te vergroten, nieuwe klanten aan te trekken en de loyaliteit van bestaande klanten te versterken. Het helpt je om nieuwe klanten aan te trekken door je boodschap over te brengen en te laten zien waarin je salon uniek is.

Meer weten over het belang van marketing voor je salon? Neem dan eens een kijkje naar ons artikel over Salon marketing: handige tips om vandaag nog mee te beginnen

2. Word actief in de community

Neem deel aan lokale evenementen, steun goede doelen en werk samen met andere bedrijven om je te onderscheiden en te laten zien dat je betrokken bent bij de gemeenschap.

Ook leuk: organiseer een evenement! Bijvoorbeeld bij de opening van je salon, na een verbouwing of hang er een ander thema aan met een leuke promo (zoals Galentine’s Day, Nieuwjaar of Moederdag).

3. Maak gebruik van beloningen en kortingen

Door speciale aanbiedingen te bieden zoals gratis behandelingen of kortingen op producten, creëer je een prikkel. Hierdoor worden bestaande klanten niet alleen tevreden gehouden, maar ze zijn ook meer geneigd om anderen over je bedrijf te vertellen, wat bijdraagt aan de groei van je klantenbestand.

Daarnaast kan het bieden van kortingen en beloningen ook dienen als een marketinginstrument voor het werven van nieuwe klanten. Door deze aanbiedingen op social media en andere kanalen te delen, kun je potentiële klanten aantrekken en hen aanmoedigen om je salon uit te proberen. Het bieden van deze aanbiedingen laat ook zien dat je waardering hebt voor je klanten en bereid bent om hen te belonen voor hun loyaliteit en steun.

Bereik meer met Treatwell Pro

Wist je dat je met Treatwell Pro in een handomdraai allerlei verschillende promoties en kortingen kunt opzetten? Met behulp van kant-en-klare templates stel je binnen een mum van tijd een actie in én stel je je de klanten in je klantenbestand ervan op de hoogte. Klinkt dat interessant?

4. Werk aan de klantrelatie

In het verlengde van het voorgaande punt ligt de energie die je steekt in de relatie met je klanten. Want: geen betere vorm van reclame dan een tevreden klant. Investeren in de relatie met je klanten is belangrijk omdat het de tevredenheid van je huidige klanten verhoogt en hen aanmoedigt om terug te komen en nieuwe klanten aan te bevelen. Hierdoor vergroot je je bereik en wordt het gemakkelijker om nieuwe klanten te werven.

Zorg ervoor dat alle je klantgegevens in ieder geval op orde hebt. Benieuwd welke basisgegevens van cruciaal belang zijn bij het opbouwen van een klantenbestand? Lees dan ons artikel over hoe je het beste klantenbestand voor jouw salon creëert.

5. Het uiterlijk van je salon

Laten we eerlijk zijn: het oog wil natuurlijk ook wat. Als je salon er hygiënisch, modern en professioneel uitziet, schept dit al een goede eerste indruk bij klanten die je salon voor het eerst bezoeken – of die zelfs alleen maar naar binnen kijken. Zorg dus voor een nette salon en besteed extra aandacht aan een mooie en uitnodigende etalage. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Zorg ervoor dat die goed is.

Het belangrijkste bij het werven van nieuwe klanten is om te blijven innoveren en nieuwe manieren te vinden om je bedrijf zichtbaar te maken en te onderscheiden van andere salons. Door een goede mix van marketing, netwerken en klanttevredenheid te creëren, kun je je bedrijf naar een hoger niveau tillen. Mocht je daar klaar voor zijn, weet je ons te vinden.