6 manieren om bij te dragen aan No-Shave November in jouw kapsalon of barberszaak

Het is november en dat betekent dat het weer tijd is om de het scheermesje en de wax-strips te laten staan voor het goede doel, in de naam van No-Shave November. Heb je een kapperszaak of barber en draag je deze maand ook graag een steentje bij? Zoek dan niet verder want wij hebben de tips die je nodig hebt… laten we beginnen!

Wat is No-Shave November en hoe kun je in jouw salon bijdragen?

‘No-Shave November’, wat is dat eigenlijk precies? Het is de naam van de organisatie en campagne die voorlichting over kankerpreventie stimuleert. Bij de campagne worden mensen aangespoord zich een maand lang niet te scheren uit solidariteit met hen die dat vanwege behandeling tegen kanker niet meer kunnen. Daarmee wordt aandacht gevraagd voor de voorlichting over kanker, en daarnaast wordt er geld ingezameld om de strijd te kunnen voeren.

De stichting No-Shave November werd in 2009 opgericht in de Verenigde Staten en de term wordt vandaag de dag over de hele wereld gebruikt door mensen die zich in de maand november niet scheren. Het doel van de beweging is het creëren van bewustwording van haar, dat veel kankerpatiënten verliezen wanneer ze voor kanker behandeld worden. Zo kunnen de deelnemers het geld dat zij gewoonlijk bijvoorbeeld maandelijks aan ontharen uitgeven, doneren om kankeronderzoek te steunen en levens te helpen redden.

Treatwell – La barbería de San Bernardo

Doe met jouw salon mee aan No-Shave November

Ook als saloneigenaar kun je het een en ander doen om bij te dragen aan dit goede doel. Hier zes acties die je kunt ondernemen in jouw salon voor No-Shave November:

1. Moedig je personeel en klanten aan zich niet te scheren

Geef het goede voorbeeld en ga zelf – eventueel in samenwerking met je collega’s – ook een maand zonder ontharen. Het zal ook de beste manier zijn om je team te motiveren een solidaire snor, XXL-baard of beenhaar te laten staan en je netwerk te vertellen waarom je meedoet aan No-Shave November.

2. Solidariteitsactie: bied een gratis baardtrimbeurt aan bij je kapsalon (in december)

Een goede manier om november in te luiden is door een solidariteitsactie op touw te zetten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een (gratis) scheerbeurt of baardtrim voor alle klanten die tijdens de 30 dagen van november hun baard hebben laten staan? Of een korting voor degenen die willen deelnemen, maar om werkredenen hun lichaamshaar moeten verwijderen of trimmen?

Analyseer eerst de daluren van je salon om de dienst op specifieke tijdstippen aan te kunnen bieden. Adverteer het vervolgens op je social media of op je website. Zo kun je de ‘vrije plaatsen’ in je kapperszaak of kapper opvullen – en ook nog eens voor een goed doel. Win-win!

3. Motiveer je klanten om mee te doen aan ‘No-Shave November’

Vertel je klanten dat je actief deelneemt aan de campagne. Laat hen weten waarom No-Shave November zo belangrijk voor je is en welke waarden je in de salon wilt uitdragen en moedig hen aan om mee te doen.

Bovendien kun je, als de maand voorbij is, een hoekje creëren dat volledig aan je campagne is gewijd en je klanten een herinneringsfoto aanbieden: ofwel omdat ze hebben besloten zich te (laten) ontharen om december van voren af aan te beginnen, ofwel omdat ze blij zijn met hun nieuwe look en een touch-up willen om er de hele maand op hun best uit te blijven zien. Maak voor-en-na foto’s van je klanten en creëer je eigen #hashtag zodat ze het proces van (of de redenen voor) hun snorren en baarden kunnen delen.

Belangrijk: om foto’s van je klanten op je social kanalen te verspreiden, is het essentieel dat je vooraf hun goedkeuring hebt. Het zijn hun beeldrechten en zij moeten je dus toestemming geven. Ons advies? Maak een formulier klaar en laat ze dat voor elke foto invullen (zo speel je het op safe).

Treatwell – Mr. Braz Steampunk Barbershop

4. Versier je salon, laat mensen weten dat je meedoet aan No-Shave November

Versier de salon met alles wat te maken heeft met baarden en snorren: op je website, in de etalage, plak stickers en hang slingers op. Ook kun je een bord plaatsen met daarop een pakkende tekst over de actie in de salon. Zo maak je heel duidelijk dat je je inzet voor No-Shave November.

Zoek op een gratis beeldbank een foto van de baard of snor die je het mooist vindt en die het beste past bij de stijl van je salon. Gebruik de tool Canva om je creaties te ontwerpen door een boodschap toe te voegen aan je afbeeldingen. Upload ze dan naar je website, publiceer ze op social media en print ze zo vaak als je wilt om je salon te versieren.

5. Organiseer een evenement aan het einde van de maand

Bijvoorbeeld om te vieren dat je de uitdaging hebt volbracht. Wat heb je nodig om er een feestje van te maken aan het einde van de maand? Probeer vanuit die gedachte de krachten te bundelen met andere lokale bedrijven om je salon te helpen promoten.

Praat bijvoorbeeld eens met een bakkerij in de buurt om te zien of ze snorvormige koekjes kunnen maken, of vertel de manager van een plaatselijke winkel dat je meedoet aan No-Shave November. Wie weet zijn ze zelfs bereid je klanten wat producten aan te bieden in ruil voor exposure in de salon (leuk voor in goodiebags bijvoorbeeld).

6. Zamel geld in voor het goede doel

Of het nu online is of direct in de salon, geld inzamelen is de ultieme manier om je steentje bij te dragen aan No-Shave November – zelfs als je je lichaamshaar deze maand stiekem gewoon hebt verwijderd. Door No-Shave November te steunen, deel je met je klanten wat je belangrijk vindt en laat je hen weten hoe graag je wilt helpen.

Als je er daarentegen liever niet om vraagt en zelf het initiatief neemt, kun je altijd een vast bedrag per dienst doneren. Bijvoorbeeld door het volgende bericht te delen na elke boeking:

“Gedurende de hele maand november doet [jouw salon] mee aan No-Shave November. Wij doneren [bedrag] aan de No-Shave November-organisatie voor elke behandeling die je bij ons boekt om de strijd tegen en het onderzoek naar kanker te steunen. Bedankt voor je boeking!”

Hulp nodig bij je campagnes? Vertrouw op Treatwell PRO

Treatwell PRO helpt je met alle marketingcampagnes die je in je salon of kapperszaak wilt lanceren. Bovendien kun je met onze software een solide klantenbestand opbouwen en gemakkelijk met hen in contact komen via e-mail en sms. Klaar om promoties, VIP-kaarten en een hele reeks (super)relevante campagnes voor je salon te creëren?