E-mailmarketing: wat is het en hoe gebruik je het voor jouw salon?

Met zoveel salons als tegenwoordig, is het noodzakelijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Een bewezen en effectieve strategie is e-mailmarketing. Met e-mailmarketing ontwikkel je een hechte relatie met je klanten, stuur je ze berichten op maat, stimuleer je specifieke acties en verhoog je uiteindelijk je omzet. Nu vraag je je misschien af: wat houdt e-mailmarketing in en hoe kan ik het gebruiken voor mijn salon? Daar vertellen we je in dit artikel alles over.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een effectieve manier voor bedrijven om in contact te komen met hun klanten. Het biedt een directe mogelijkheid om belangrijke informatie, updates en aanbiedingen op een efficiënte manier te delen. Met e-mailmarketing kun je als saloneigenaar relaties onderhouden met bestaande klanten, terwijl je ook potentiële nieuwe klanten bereikt en een relatie met hen opbouwt.

Hoe werkt e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing en digitale marketing, waarbij e-mail wordt gebruikt om de producten of diensten van je bedrijf te promoten. Het kan helpen je klanten bewust te maken van de nieuwste producten of diensten die je aanbiedt. Het kan ook een centrale rol spelen in je marketingstrategie bij het bereiken van nieuwe klanten, het bouwen aan merkbekendheid, het opbouwen van relaties met klanten of het betrokken houden van klanten tussen de behandelingen door, door verschillende soorten marketinge-mails te versturen.

Een aantal voorbeelden van onderwerpen

Goed, we begrijpen wat e-mailmarketing is en waar het precies goed voor is. Hier een aantal concrete voorbeelden van e-mailmarketing die veel worden gebruikt:

  • Een welkomste-mail waarin je je salon (en team) voorstelt, bijvoorbeeld na een eerste behandeling of aankoop in je webshop
  • Tips en tricks
  • Speciale aanbiedingen en kortingen
  • Verjaardagse-mails
Unsplash – Stephen Phillips

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Veel mensen vragen zich af of e-mail marketing tegenwoordig nog wel van deze tijd is. Een misvatting, want zoals we aan de hand van de volgende punten zullen uitleggen, heeft e-mail marketing veel voordelen die ook voor jouw salon nuttig kunnen zijn.

1. E-mails kunnen altijd en overal worden gelezen

Thuis, in de supermarkt, in de trein of op het werk: waar je ook bent, je kunt altijd wel bij je inbox. Daarbij is e-mail 24/7 beschikbaar. Heeft de ontvanger op het moment van verzenden geen tijd? Geen probleem, hij of zij haalt de e-mail gewoon op een later tijdstip op.

En wat speelt hierin de hoofdrol? Inderdaad: smartphones. De meeste mensen lezen tegenwoordig hun mails op hun telefoon, daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je e-mails goed leesbaar zijn op een telefoonscherm.

2. E-mails worden door een groot aantal mensen gelezen

In Nederland gebruikt zo’n 89 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder e-mail. Het ligt voor de hand dat de kans zeer groot is dat jouw doelgroep zich tussen al deze gebruikers bevindt. Omdat e-mailmarketing eenvoudig te automatiseren is, kun je grote aantallen ontvangers efficiënt bereiken.

3. Het is goedkoop en transparant

De kosten van e-mailmarketing zijn laag en transparant. Zoals eerder gezegd kun je met e-mailmarketing veel ontvangers tegelijk bereiken zonder veel moeite en tegen lage kosten.

E-mailmarketing is een van de marketingstrategieën met de hoogste ROI’s (return on investment). In andere woorden: dit betekent dat je een veelvoud krijgt van wat je hebt geïnvesteerd.

4. E-mailmarketing is heel geschikt voor A/B-tests

Bij A/B-tests zoek je uit welke van twee campagnes het meest effectief is om een gewenst resultaat te stimuleren. Bijvoorbeeld: je wilt dat de lezer op een bepaalde link in je e-mail klikt. Bij A/B-tests maak je dan twee varianten van die e-mail en die stuur je naar een percentage van de totale ontvangerslijst om te kijken welke beter resultaat levert.

Wel is het belangrijk dat de inhoud van de e-mail exact hetzelfde is. Zo kun je uiteindelijk het effect van dat ene gewijzigde element onderzoeken, zonder dat andere wijzigingen het resultaat kunnen vertekenen.

Je kunt bijvoorbeeld de lengte van de onderwerpregel variëren, of emoji’s toevoegen of weglaten uit de onderwerpregel. Test of de ontvangers van je e-mails liever afbeeldingen zien of alleen tekst lezen, of dat de kleur van je e-mail van invloed is op het succes.

5. Het succes van e-mailmarketing is makkelijk te meten

Wat is een marketingcampagne zonder de uiteindelijke analyse? Gelukkig is het meten van je resultaten bij e-mailmarketing niet moeilijk. Er zijn een paar duidelijke indicatoren waarmee je het succes van een e-mailmarketingcampagne kunt bepalen. Dit zijn bijvoorbeeld het afleveringspercentage, het openingspercentage, de CTR (Click Through Rate) en het afmeldingspercentage.

Unsplash – Brett Jordan

E-mailmarketing gebruiken in jouw salon: de to-do’s

Na al deze voordelen vraag je je misschien af waar je precies op moet letten bij het opzetten van een e-mailmarketingcampagne. Lees dan verder.

Let op: het verzenden van marketing e-mails mag alleen als de ontvanger daar nadrukkelijk mee instemt conform de AVG (privacywet).

1. Verzamel e-mailadressen

Het allerbelangrijkste van e-mailmarketing is natuurlijk de ontvangers, want voor hen verstuur je de e-mails. Daarom is het van belang om e-mailadressen te verzamelen van klanten waarnaar je je e-mails kunt sturen. Zoals hierboven ook beschreven: houd hierbij rekening met de privacywetgeving.

Een ander punt om in gedachten te houden is dat mensen meestal niet graag hun persoonlijke informatie prijsgeven en e-mailadressen zijn daar één van. Je kunt een incentive creëren door bijvoorbeeld op social media te posten dat degenen die zich aanmelden voor je nieuwsbrief een kortingscode ontvangen.

2. Gebruik pakkende CTA’s (call to actions)

CTA staat voor Call to Action in het Engels. Het verwijst naar de oproep tot actie in je e-mail. Gebruik CTA’s dus wanneer je de lezer een specifieke actie wilt laten ondernemen, zoals een afspraak maken, iets wilt laten lezen of zich ergens voor aanmelden. Zorg ervoor dat de CTA’s visueel herkenbaar zijn en zich onderscheiden van de rest van je e-mail, bijvoorbeeld in de vorm van een knop onderaan een alinea. Voorbeelden van CTA’s kunnen zijn:

  • Maak nu een afspraak
  • Lees hier meer
  • Meld je hier aan

3. Weet tegen wie je praat

Een van de belangrijkste basisprincipes in marketing is het kennen van je doelgroep. Alleen zo kun je je campagnes echt op hen afstemmen en hen sturen naar waar ze in geïnteresseerd zijn.

Een belangrijke strategie is het verdelen van je ontvangerslijst in groepen. Dit betekent dat je de lijst met e-mailadressen in verschillende groepen verdeelt om ze gepersonaliseerde berichten te kunnen sturen. Verdeel ze bijvoorbeeld op basis van geslacht, favoriete behandeling, boekingsfrequentie, etc..

4. Gebruik pakkende onderwerpregels

De onderwerpregel is het eerste wat ontvangers van je e-mail lezen. Het heeft een sterke invloed op de vraag of de ontvanger de e-mail überhaupt opent. Het is daarom belangrijk om onderwerpregels te gebruiken die pakkend, interessant en aantrekkelijk genoeg zijn om de open rate op een hoog niveau te houden.

Probeer uit wat het beste aanslaat bij de lezers van je e-mails: bijvoorbeeld wel of geen emoji’s, lange of korte onderwerpregels, wel of geen vragen. Hiervoor kun je dus zo’n A/B test goed gebruiken, waarin je de ene groep lezers bijvoorbeeld een nieuwsbrief stuurt met de ene onderwerpregel, en een andere groep lezers dezelfde nieuwsbrief met een andere onderwerpregel.

5. Bied meerwaarde

De e-mails moeten lezers altijd een meerwaarde bieden. Als je je e-mails op een aantrekkelijke manier vormgeeft en de ontvangers aanbiedt waar ze in geïnteresseerd zijn, dan heeft dat niet alleen voordelen voor de prestaties van je e-mailmarketing, maar ook invloed op het imago van je salon en uiteindelijk op de verkoopcijfers.

Een aantal voorbeelden:

Promoties, kortingen en salonnieuwtjes: Je kunt bijvoorbeeld communiceren wanneer je bepaalde behandelingen met korting in de aanbieding hebt of wanneer je bepaalde diensten in pakketten tegen een gereduceerde prijs aanbiedt. Vestig ook de aandacht op nieuwe behandelingen of stel bijvoorbeeld nieuwe medewerkers voor.

Speciale dagen: Weet je van je kanten wanneer ze jarig zijn? Stuur ze dan een verjaardagsmail toe met daarin een speciale aanbieding. Dat wordt sowieso gewaardeerd! Ook kun je bepaalde speciale dagen in het jaar gebruiken om marketinge-mails te versturen zoals Kerst, Valentijnsdag en Black Friday.

Tips, tricks en trends: Blijven je klanten graag op de hoogte van de laatste trends in jouw vakgebied? Dan kan het leuk zijn om een periodieke mail op te stellen waarin je ze op de hoogte houdt van wat er speelt. Vergeet natuurlijk niet uit te lichten dat ze bij jou aan het juiste adres zijn om deze trends uit te proberen.

Creëer campagnes voor je e-mailmarketing met Treatwell Pro

Treatwell Pro is de alles-in-één software om je te helpen je salon te beheren. Met Treatwell Pro kun je volledig je eigen e-mailmarketing strategie opzetten en uitvoeren. Zo beschik je bijvoorbeeld over een klantenbestand bestaande uit een gedetailleerd rapport met een uitsplitsing van nieuwe klanten, vaste klanten, klanten die er al een tijdje niet zijn geweest en klanten die na een lange afwezigheid terugkomen.

Voor elke categorie kun je het aantal geleverde diensten en gekochte producten zien, evenals de gemiddelde besteding. Je kunt notities maken zoals verjaardagen of voorkeuren. Zo kun je je doelgroep beter begrijpen en je e-mailmarketing daarop afstemmen.

Met Treatwell Pro kun je je klanten via e-mail (of sms) benaderen om nieuws over je salon, promoties en kortingen te delen. Met de eerdergenoemde klantprofielen en -geschiedenissen kun je je doelgroep onderverdelen in groepen en hen een gepersonaliseerde ervaring bieden. Nieuwsgierig geworden?