10 redenen om TikTok te gebruiken voor jouw salon

TikTok, je kent het wel: de app waar zo’n beetje de hele wereld van in de ban is en die ook in Nederland een flinke opmars aan het maken is. Met een geschat aantal Nederlandse gebruikers van zo’n 3 miljoen kun je als Nederlandse ondernemer écht niet meer om de app heen. Het zal dan ook niet als verrassing komen dat TikTok voor bedrijven inmiddels een van de populairste social media kanalen is geworden.

tiktok voor bedrijven
Pexels – Mart Production

Waarom je niet meer om TikTok heen kunt

Het onderhouden van een TikTok profiel brengt talloze voordelen met zich mee. Hieronder nemen we je graag mee in de wondere wereld van de video-app en waarom het zo’n belangrijk platform is voor de groei van je salon.

1. Vergroot je zichtbaarheid

TikTok is een van ’s werelds snelst groeiende social media platforms. Dat maakt het een kansrijke plek voor bedrijven om zich te profileren onder hun doelgroep (waar we in het volgende punt op terugkomen). Als saloneigenaar kun je TikTok dus goed gebruiken om je salon en de diensten die je aanbiedt onder de aandacht te brengen bij een groter publiek.

2. Direct contact met je doelgroep

Contact met de doelgroep is een fantastische manier om klanten tot je te binden en een trouwe klantenbasis op te bouwen. TikTok biedt allerlei tools om gebruikers te helpen op creatieve manieren contact te maken met hun publiek, zoals bijvoorbeeld duetten, herplaatsen, polls, effecten en natuurlijk reacties op video’s.

Zo versterk je niet alleen de klantenbinding, maar maak je ook het gebruik van User Generated Content (UGC) mogelijk, een van de meest authentieke marketingtools van allemaal.

3. Laat zien wat je in huis hebt

Letterlijk en figuurlijk! TikTok is een visueel platform. Dat houdt in dat je kunt laten zien wat je in huis hebt: zowel qua kunsten, maar ook qua sfeer en decoratie in de salon. Doordat TikTok gericht is op video’s geeft dit je de kans om je salon op een unieke en aantrekkelijke manier te presenteren. Of het nu gaat om het laten zien van nieuwe kapsels of manicures, tutorials of achter-de-schermen-content, video’s zijn een krachtige manier om de aandacht van de gebruikers te trekken en te houden.

4. Je blijft de trends voor

Als er tegenwoordig één platform is waar trends sneller dan snel aan het licht komen, is het TikTok wel. Omdat het platform de hele wereld met elkaar in contact brengt, kun je overal zien wat er speelt. Het geeft je op deze manier ook alles wat je nodig hebt om relevant te blijven in jouw markt. Zie je een trend ontstaan op TikTok (zoals dunne wenkbrauwen, bijvoorbeeld)? Laat de kans dan zeker niet liggen om hier in jouw salon op in te spelen.

De TikTok trending pagina heeft ook een groot aanbod aan video’s met actuele inhoud, waardoor het makkelijk is om op de hoogte te blijven van wat momenteel in trek is bij je doelgroep.

5. Het is een relatief goedkope reclame-tool

Kosteneffectieve reclame is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van elke salon, en TikTok biedt voor bedrijven een reeks creatieve hulpmiddelen om ze te helpen hun diensten op een voordelige manier te promoten. TikTok biedt salons ook de mogelijkheid om gesponsorde advertenties uit te zetten.

TikTok-advertenties zijn doelgericht en kunnen worden afgestemd op de specifieke behoeften en interesses van je (potentiële) klanten. Met de targetingmogelijkheden van TikTok kunnen salons zich richten op gebruikers op basis van hun interesses en beschikbare budget.

6. TikTok is toegankelijk

TikTok is het perfecte platform voor salons die op zoek zijn naar een gemakkelijke en handige manier om hun publiek te bereiken. Het platform biedt een eenvoudig te gebruiken interface waarmee salons snel inhoud kunnen creëren en bewerken, zonder dat technische kennis vereist is. Bovendien stelt TikTok haar gebruikers in staat om een verscheidenheid aan apparaten te gebruiken, bijvoorbeeld smartphones om de klok rond toegang te krijgen tot het platform.

Pexels – Ketut Subiyanto

7. Je kunt je onderscheiden van concurrentie

TikTok biedt je de kans om jezelf en je salon op een creatieve en eigen manier te presenteren, wat weer nieuwe potentiële klanten aantrekt die geïnteresseerd zijn in wat jouw salon uitstraalt. Het tonen van je persoonlijke stijl en kijk op het vak geeft je volgers een beter beeld van wie je bent en wat je te bieden hebt.

Het opbouwen van een sterke merkidentiteit is een essentieel onderdeel van het succes van elke salon. TikTok kan salons helpen hun merkidentiteit op te bouwen door content te creëren die aanslaat bij hun doelgroep en op creatieve wijze hun behandelingen te laten zien. Daarnaast bieden de al eerder genoemde TikTok-functies, zoals reacties en duets de mogelijkheid om dieper in contact te komen met klanten en zo je merk nog beter vorm te geven.

8. Je kunt het succes van je video’s goed meten

TikToks analysetools maken het gemakkelijk voor bedrijven om het succes van hun TikTok campagnes te monitoren. TikTok biedt namelijk een uitgebreide analytics suite die waardevolle inzichten geeft in hoe content presteert en hoe je met hun publiek omgaat. Dit maakt het gemakkelijker dan ooit om strategieën aan te passen en campagnes in real-time te optimaliseren om de resultaten te maximaliseren.

Daarnaast voorziet TikTok haar gebruikers van gedetailleerde statistieken die een nauwkeurig inzicht geven in welke soorten content het populairst zijn en welke video’s of hashtags de meeste betrokkenheid genereren. Met behulp van deze gegevens kunnen bedrijven hun TikTok-content optimaliseren om zich beter te richten op specifieke doelgroepen en relevantere TikTok-posts te creëren waarmee gewenste doelen kunnen worden bereikt.

Bovendien kun je met de analytics van TikTok trends in klantgedrag volgen, waardoor je je strategie in de loop van de tijd kunt aanpassen als trends zich ontwikkelen. Kortom: met de handige analysetools van TikTok kunnen kun je als salonhouder dus gemakkelijk je vooruitgang volgen en indien nodig snel wijzigingen aanbrengen op basis van de beschikbare gegevens.

9. Je blijft relevant

TikTok is een platform dat constant verandert en zich aanpast aan de laatste trends en ontwikkelingen, wat betekent dat je altijd up-to-date blijft. Het is dan ook aan te raden natuurlijk niet alleen te zenden, maar zelf ook actief gebruik te maken van het platform. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt, zie je waar de concurrentie mee bezig is en zorg je ervoor dat je niet achter komt te lopen als het gaat om nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied.

10. Je kunt er een jongere doelgroep mee aanspreken

TikTok is een essentiële tool voor salons die een jongere doelgroep willen aanspreken. De gebruiksvriendelijke interface en eenvoudige creatie van content maakt TikTok toegankelijk voor gebruikers van alle leeftijden, waardoor het een ideaal platform is voor salons om in contact te komen met een jonger publiek.

TikTok stelt salons ook in staat om hun content te personaliseren, door content te creëren die past bij de visuele voorkeuren van een jonger publiek. Plus, TikToks data-driven analytics tools zijn nuttig als het gaat om het richten van een jonger publiek, omdat ze de mogelijkheid bieden om de ROI (return on investment) en betrokkenheid voor elke post in real-time te meten. Zo kun je je strategieën snel aanpassen om je zichtbaarheid bij je doelgroep te maximaliseren.

Nog meer bereik voor je salon met Treatwell Pro

Het hebben van een TikTok-profiel is een slimme zet om bereik te genereren voor je salon. Met Treatwell Pro kun je jouw salon nog meer bereik bieden. Hoe? Dankzij jouw speciale salonpagina op de Treatwell app en op onze marktplaats. Je positionering op Google en geverifieerde reviews dragen ook bij aan het vergroten van je bereik.

En omdat bereik zich meestal vertaalt in boekingen en deze moeten worden beheerd, krijg je met Treatwell Pro een alles-in-één management software voor je salon. Laat de administratie aan ons over en zorg voor wat belangrijk is: de klant.