Met deze 7 tips wordt het voorraadbeheer van jouw salon appeltje-eitje

Je weet dat je in de salon je klanten in de watten moet leggen, maar als saloneigenaar of bedrijfsleider heb je ook andere taken. Voor de diensten die jij aanbiedt, gebruik je natuurlijk producten. Daarnaast verkoop je misschien ook wel producten in de salon, zoals naverzorgingsproducten die de klant thuis kan gebruiken om het resultaat zo lang mogelijk te behouden. Bij het gebruik en de verkoop van producten komt ook voorraadbeheer kijken.

Dit zijn onze 7 tips om het voorraadbeheer van je salon te optimaliseren

voorraadbeheer van salon Mogeen in NL
Treatwell – Mogeen NL

In dit artikel vind je een aantal tips over hoe je met een gerust hart je voorraden kunt beheren. Zo kun jij je focussen op wat je het liefst doet: de klant met een glimlach de salon laten verlaten.

1. Zorg voor een speciale opslagruimte in de salon

Hoewel deze eerste tip voor de hand lijkt te liggen, is hij toch essentieel. Veel salons hebben nog geen aparte opslagruimte en de dozen staan in een hoek opgestapeld. Naast dat dit nogal onaangenaam en rommelig oogt voor de klant, is een stapel dozen op de lange duur erg moeilijk te beheren. Creëer daarom een opslagruimte (hoe klein dan ook) om het beheer te vergemakkelijken.

2. Houd een regelmatige inventaris bij van de voorraden

Een jaarlijkse inventarisatie is allesbehalve een goed idee, vooral voor salons. Stel je voor dat je een bepaalde shampoo of nagellakkleur mist. Je zou zomaar een klant kunnen verliezen. Om ongemakken te voorkomen, is het belangrijk de inventaris regelmatig in de gaten te houden. Wij raden een wekelijkse check-up aan.

3. Switch van een papieren naar een digitale inventaris

Als de grootte van je ruimte het toelaat, kun je blijven kiezen voor een papieren inventaris. Maar, de risico’s op eventuele vergissingen zijn aanzienlijk. Wij stellen voor dat je bijvoorbeeld een Excel-tabel bijhoudt die de eindvoorraad automatisch berekent. Wel is het verstandig om alle verkochte of gebruikte goederen met de hand in te voeren.

4. Automatiseer je voorraadbeheer met de Treatwell PRO-app

Als het tellen van je inventaris veel tijd in beslag neemt, of als je constant in gesprek bent met leveranciers, raden we aan te beginnen met Treatwell PRO voor hulp bij het opslagbeheer. Treatwell PRO biedt één centrale plek waar je alles eenvoudig kunt beheren, van voorraad tot inkoop. Hiermee wordt het bijhouden van je inventaris een stuk eenvoudiger en voorkom je overbevoorrading en verloren verkopen.

5. De FIFO-methode voor betere opslag en organisatie

FIFO staat voor het Engelse ‘First In, First Out‘ en is een handige tip bij het voorraadbeheer in de salon: het eerste product dat in voorraad wordt genomen, moet ook het eerste zijn dat wordt verkocht. Als je bijvoorbeeld aan een doos met producten begint en een tweede doos met dezelfde producten ontvangt, open je de tweede doos pas als de eerste op is. Op die manier hoef je bij de inventarisatie niet te tellen wat er in de tweede doos zit als die nog niet geopend is. Voor een enkel product kan deze tip nutteloos lijken, maar als je een grote voorraad hebt, geloof ons, dan bespaar je heel wat tijd!

6. Wilson’s formule voor het beheer van bestellingen en opslagruimte

Hiermee kun je de kosten van voorraadbeheer optimaliseren doordat je de verkoop van producten en bestellingen daarvan in evenwicht brengt. Als frequente aanvulling de voorraadniveaus verlaagt, leidt dit tot hogere orderkosten. Omgekeerd betekent het verminderen van de bevoorradingsfrequentie een toename van de opslagruimte. Na verloop van tijd is het daarom noodzakelijk om de juiste strategie te bepalen om op het juiste moment en in de juiste hoeveelheden te bestellen om de salon niet te overbelasten.

7. De ABC-methode om de organisatie van je opslagruimte te optimaliseren

Het optimaliseren van de opslagruimte is essentieel om je displays snel en gemakkelijk aan te vullen. Om je wegwijs te maken, helpt de ABC-methode om de producten in te delen in volgorde van belangrijkheid:

A: de meest gebruikte goederen;
C: de minst gebruikte goederen.
Zo kun je snel de zwakke punten in de voorraad opsporen en een overzicht houden van de voorraadontwikkeling.