Profiteer van de somberste dag van het jaar met deze Blue Monday marketingtips

Voel je ‘m al opkomen, die januari blues? De periode na de feestdagen staan erom bekend niet bepaald de meest drukke dagen van het jaar te zijn, in een salon. De feestdrukte is achter de rug, het geld is op (lees: uitgegeven aan kerstcadeaus en oliebollen) en Blue Monday staat ook nog eens om de hoek. Mensen zijn moe en hebben even een momentje nodig om weer op te laden. En daar kun jij met jouw salon weer handig op inspelen.

Wat is Blue Monday?

Blue Monday (of op z’n Nederlands: Blauwe Maandag), wat houdt dat eigenlijk in? Het is de derde maandag van januari en staat bekend als de meest sombere dag van het jaar. Een beetje self care en verwennerij kan een perfecte oppepper zijn voor wie zich wat neerslachtig voelt rond deze periode.

Door Blue Monday op te nemen in je marketingstrategie kun je je onderscheiden van de concurrentie en nieuwe klanten binnenhalen in deze tragere periode. Dus: zet die januari blues om in mogelijkheden met deze marketingtips.

1. Bied speciale behandelingen aan

Blue Monday is het perfecte moment om iets nieuws te proberen met de behandelingen die je aanbiedt. Bedenk bijvoorbeeld een ‘Blue Monday verwenpakket’ waarin je oppeppende behandelingen combineert. Zo kun je een aantal pakketten maken, zodat er voor elke klant iets wils is. Zorg er daarnaast voor dat je ze promoot op social media en in e-mailcampagnes. Moedig klanten aan om hun plekje van tevoren te reserveren en overweeg om de pakketten, diensten of kortingen alleen op Blue Monday beschikbaar te stellen.

Door speciale pakketten aan te bieden, onderscheid je jezelf rond deze tijd van het jaar van andere salons. Als je op zoek bent naar een manier om de omzet van je salon in januari een boost te geven, dan heeft Treatwell Pro alle tools die je nodig hebt om volledig op maat gemaakte Blue Monday pakketten, bundels, aanbiedingen, diensten en kortingen te creëren. Boek een demo met een van onze experts om te ontdekken hoe deze tools de omzet kunnen stimuleren.

2. Licht je team in

Zorg ervoor dat je team weet van de Blue Monday aanbiedingen in je salon. Licht ze van tevoren goed in over de acties (met bijvoorbeeld een teammeeting of een e-mail) of houd een brainstormsessie om samen tot creatieve ideeën te komen.

Moedig je teamleden daarnaast ook aan de aanbiedingen in hun eigen kringen te promoten, bijvoorbeeld bij vrienden en familie. Met een team van enthousiaste ambassadeurs kun je het aantal boekingen verhogen en een positieve sfeer creëren.

3. Gebruik e-mailmarketing

E-mail marketing is een goede manier om potentiële en huidige klanten te informeren over Blue Monday aanbiedingen. Het is een snelle en gemakkelijke manier om het nieuws naar buiten te brengen, en kan heel effectief zijn in het boosten van boekingen. Zorg voor een aantrekkelijke onderwerpregel die de aandacht trekt, en een oproep tot actie (CTA) in de e-mail.

Met de e-mailmarketingopties van Treatwell Pro kun je effectieve en gerichte e-mails maken en ze in een paar klikken naar je klanten sturen. Breng ze op de hoogte van speciale aanbiedingen met snelle en eenvoudige templates of maak in een handomdraai zelf een nieuwe campagne.

4. Zet social media in

Social media marketing is een andere goede manier om potentiële en huidige klanten te bereiken. Op platforms zoals Facebook, Twitter, TikTok en Instagram kun je foto’s en video’s van je diensten te delen, maar je kunt ze ook inzetten om speciale deals en kortingen te promoten.

Zorg ervoor dat je regelmatig post in de dagen voorafgaand aan Blue Monday en gebruik relevante hashtags om een groter publiek te bereiken. Je kunt ook wedstrijden of weggeefacties houden op social media om interesse in je salon op te wekken en on top of mind te blijven bij (potentiële) klanten.

5. Marketing in de salon

Vergeet naast online marketing ook de marketing binnenin de salon niet. Denk hierbij aan flyers, posters en andere marketinguitingen die je in de salon kunt gebruiken. Gebruik opvallende beelden en pakkende slogans om de aandacht te trekken.

Vergeet ook de kracht van mond-tot-mondreclame niet. Vertel klanten over je Blue Monday aanbiedingen wanneer ze in de salon zijn – je kunt dit zelfs doen tijdens hun behandelingen voor Kerstmis en Oud en Nieuw. Op die manier zullen ze worden aangemoedigd om te boeken, en het misschien zelfs delen met hun vrienden en familie.

6. Winacties en wedstrijden

Wedstrijden en winacties zijn goede manieren om de betrokkenheid van je volgers te vergroten én nieuwe volgers aan te trekken. Dus een Blue Monday-actie op je social kanalen kan iets van die trage januari-periode tegengaan.

Er zijn meerdere mogelijkheden, maar het meest gebruikelijke format (en makkelijkst te doen) werkt een beetje als volgt: kies een prijs (zoals een waardebon of een van je Blue Monday-pakketten of diensten). Vervolgens zijn de vereisten om mee te doen om je pagina te volgen en het bericht of verhaal over de wedstrijd te liken, iemand eronder te taggen en/of te delen. Kies dan willekeurig een naam uit en reik die de prijs uit. Super eenvoudig en je bereikt er een heel nieuw publiek mee.

Nog één ding…

Januari kan een lastige tijd zijn voor zowel jou als salonhouder als voor je klanten. Voor mensen die zich rond deze tijd van het jaar wat neerslachtig voelen, kan een beetje me-time een fijne manier zijn om even aan die winterblues te ontsnappen. Natuurlijk zal een behandeling niet dé remedie zijn tegen de januari blues, maar een heerlijke massage, goede knipbeurt of een oppeppende facial kunnen wel net dat extraatje bieden om een down dagje iets beter te maken.

Met een goede marketingstrategie rond deze tijd van het jaar help je dus niet alleen de omzetcijfers van je salon te verhogen, maar breng je je klanten eventueel ook op het idee extra lief voor zichzelf te zijn tijdens de donkere dagen.