6 manieren om de omzet in je salon te verhogen in januari

Januari staat voor veel saloneigenaren bekend als slome maand. Zeker na de hectiek van december kan januari voelen alsof er geen einde aan komt. Toch biedt de eerste maand van het jaar ook mooie kansen en mogelijkheden om de omzet van je salon te laten groeien. Maar hoe zorg je ervoor dat januari zo winstgevend mogelijk wordt? 

In deze blogpost gaan we in op 6 creatieve manieren om je salon kracht bij te zetten en ervoor te zorgen dat het z’n volledige potentieel bereikt. Lees verder voor meer informatie over effectieve manieren om de omzet in je salon in januari te stimuleren!

Treatwell – Green Hair Botanical Salon

1. Begin het jaar met een nieuwjaarspromotie

Bied je klanten een gratis dienst of product als ze een afspraak maken. Door ze iets aan te bieden wanneer ze een behandeling boeken, kun je meer klanten aantrekken en bestaande klanten aanmoedigen om vaker terug te komen. Je kunt bijvoorbeeld degenen die een gezichtsbehandeling boeken een extra gratis wenkbrauwwax aanbieden. Of een full-size fles shampoo weggeven bij een haarkleuring. Niet alleen stimuleert dit klanten om aankopen te doen, maar het helpt ook bij het opbouwen van loyaliteit omdat ze zich gewaardeerd voelen als ze speciale aanbiedingen en beloningen krijgen voor hun loyaliteit. 

2. Bied kortingen op producten

Korting op producten in de salon kan een effectieve manier zijn om de omzet in januari te verhogen. Het aanbieden van kortingen op producten en diensten kan helpen om meer klanten aan te moedigen om je salon te bezoeken, maar ook om bestaande klanten te verleiden tot extra behandelingen. Daarnaast is de periode na de feestdagen voor veel mensen een prettig moment om te kunnen besparen op uitgaven.

3. Richt je op nieuw publiek

Elk nieuw jaar biedt een gelegenheid om je marketingstrategie te herzien. Bij het plannen van een strategie voor het jaar is het belangrijk om na te gaan hoe je een nieuwe doelgroep kunt aanspreken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je je richt op verschillende leeftijdsgroepen, genders, locaties of interesses. Als je weet wie je doelgroep is, kun je bepalen welke social mediaplatforms en -kanalen het meest geschikt zijn om hen te bereiken.

Daarnaast kan het creëren van boeiende content over je salon een effectieve manier zijn om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Vergeet ook “referrals”, oftewel doorverwijzingen niet: door het aanbieden van aantrekkelijke acties of kortingen op diensten wanneer klanten vrienden naar jouw salon verwijzen, kun je je klantenbestand snel laten groeien terwijl je bestaande klanten beloont die je salon steunen. Zo heb je aan het begin van het nieuwe jaar een uitgebreid plan dat zowel een bestaand als een nieuw publiek aanspreekt.

4. Train je team (en jezelf) in upselling

Upselling – de verkoop van extra producten of diensten naast het al verkochte product of dienst – is een goede manier om klanten extra waarde te bieden en tegelijkertijd de omzet te verhogen. Door teamleden te leren hoe ze met klanten in gesprek kunnen gaan en passende aanvullende behandelingen of producten kunnen voorstellen, vergroten ze hun verkoopvaardigheden en genereren meer omzet.

Om je teamleden te leren upsellen, kun je trainingsessies organiseren waarin je team verschillende technieken leert om klanten aanvullende diensten of producten aan te bieden die interessant kunnen zijn. Om dat te kunnen doen, is goede kennis van de producten en diensten die jullie aanbieden natuurlijk het belangrijkste punt. Zorg er dus hoe dan ook voor dat zowel jij als je team goed op de hoogte zijn van wat jullie in de salon precies aanbieden.

5. Bied abonnementen met korting aan

Laser, gezichtsbehandelingen, manicures, haarverzorging… voor veel behandelingen komen mensen regelmatig terug om het bij te laten werken. Abonnementen spelen daar handig op in.

Je kunt bijvoorbeeld een campagne opzetten en een e-mail sturen naar je klanten waarin je hen vertelt over de voordelen van het afsluiten van een abonnement in je salon: “We willen dat je het jaar op de best mogelijke manier begint, namelijk met een korting van XX% op XXXX sessies!” Zo binden ze zich aan jouw aanbod en garandeer je de instroom van inkomsten.

Wist je dat je met Treatwell Pro abonnementen kunt samenstellen, beheren en lanceren? Vraag snel een gratis demo aan om achter de mogelijkheden te komen.

6. Ga het gesprek aan met je klanten

Ben je door bovenstaande tips nog niet helemaal overtuigd? Dan zit er maar één ding op: vraag je klanten wat ze willen! Dit kan bijvoorbeeld via een kleine enquête op Instagram, waarbij je door middel van een vraagsticker vraagt welke behandelingen hun favoriet zijn of welke ze dit jaar van plan zijn te boeken. Bijvoorbeeld: “Wat wordt je eerste behandeling van het jaar?”, of “Je bent je eigen beste kerstcadeau: waar trakteer jij jezelf op?”

De sleutel tot meer omzet in januari ligt in het benutten van de unieke kansen die de eerste maand van het jaar biedt. Het vergt inzet en creativiteit, maar met de juiste mindset maak je zelfs van de sloomste maanden van het jaar een succes.