Salon marketing: handige tips om vandaag nog mee te beginnen

Als saloneigenaar of -manager zijn er een hoop dingen waar je dagelijks mee te maken krijgt. Het behandelen van klanten, het afhandelen van afspraken, bijhouden van administratie, inplannen van teamleden en het beheren van de voorraad is slechts een greep uit de taken die bij het beheren van een salon komen kijken. Salon marketing is er nog zo een. Met een goede marketingstrategie maak je van jouw salon een slaand succes. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als het misschien lijkt.

We zetten een aantal handige en eenvoudige salon marketing tips op een rijtje waarmee je vandaag nog kunt beginnen.

Treatwell – Rock & Roll Beauty

1. Reviews

Heb je een klant geholpen en is deze tevreden over de behandeling? Vergeet dan niet om een review te vragen! Goede reviews zijn een essentieel onderdeel in een goede salonmarketing.

Naast een waardevol inzicht in de klanttevredenheid, kunnen reviews de SEO ranking verbeteren en meer mensen op de website krijgen. Positieve beoordelingen voegen sociaal bewijs en geloofwaardigheid toe aan de reputatie van de salon, waardoor je je weer kunt onderscheiden van concurrentie. Ze geven potentiële klanten een eerlijk en waardevol beeld van de diensten van de salon en de klantervaring.

Bovendien bieden gedetailleerde reviews een beeld van de kwaliteit van de dienstverlening op een manier die reclameteksten niet kunnen bieden. Dit helpt potentiële klanten geïnformeerde beslissingen te nemen over het gebruik van de diensten of producten van een salon. Het kan voor klanten nét de sleutel zijn tot het onderscheid tussen salons.

2. Referrals en affiliates

De kracht van referrals mag zeker niet worden onderschat als het gaat om salon marketing. Referrals, oftewel verwijzingen zijn een effectieve manier om een salon te laten groeien, omdat ze het potentieel hebben om nieuwe klanten aan te trekken en zo meer inkomsten te genereren. Omdat verwijzingen afkomstig zijn van tevreden klanten, zullen potentiële klanten er eerder op vertrouwen dat je salon kwaliteitsdiensten aanbiedt.

Bovendien zijn tevreden klanten ook meer geneigd om je diensten aan te bevelen aan hun vrienden en familie, waardoor het bereik groter wordt en de kans op nieuwe klanten toeneemt.

Nu kun je er natuurlijk op gaan zitten wachten totdat je klanten uit zichzelf je diensten in hun kringen aanraden, maar je kunt ze ook een duwtje in de goede richting geven door middel van een referral programma. We schreven een handig artikel met tips voor het opzetten van een referral programma.

Affiliate marketing

Ook affiliate marketing is een slimme manier van marketing voor salons. Het kan gebruikt worden om nieuwe klanten aan te trekken, maar biedt daarnaast ook extra geloofwaardigheid bij potentiële klanten. Benieuwd hoe je in een salon kunt profiteren van deze soort marketing? In dit artikel komt het allemaal aan bod: Affiliate marketing: wat is het en hoe gebruik je het voor jouw salon?

3. Persoonlijke berichten

Een goede communicatie met je klanten is een waardevolle manier om klanten te binden en een relatie met hen op te bouwen. Een manier om dat te doen is door persoonlijke berichten naar hen te sturen, bijvoorbeeld via e-mail en sms. Je kunt ze bijvoorbeeld op de hoogte houden van kortingen, pakketten die je aanbiedt of flash-promoties.

Door nauw contact met klanten te houden en hen af en toe een persoonlijk extraatje aan te bieden, blijf je bij hen on top of mind en zul je zien dat ze sneller geneigd zijn een herboeking bij je te plaatsen. Let er natuurlijk wel op dat je klanten toestemming hebben gegeven voor marketingcommunicatie, voordat je hen berichten stuurt met salon-updates.

social media tips salon

4. Social media

Natuurlijk is social media een enorm belangrijk onderdeel van salon marketing. Het biedt je een platform om in contact te komen met potentiële klanten, relaties op te bouwen met huidige klanten en je diensten op een interessante en boeiende manier onder de aandacht te brengen. Het goed gebruik van social media helpt de aandacht te vestigen op jouw salon en stelt je in staat je verhaal te vertellen – en je zo te onderscheiden van concurrentie.

Jouw social media account laat je (potentiële) klanten zien waar jouw expertise ligt en stelt je in staat op een informele manier met hen te communiceren. Daarnaast is het natuurlijk een geweldige manier om speciale aanbiedingen en gebeurtenissen in de salon aan het licht te brengen. In andere woorden: social media mag écht niet in jouw marketingstrategie ontbreken.

5. Kortingen en promoties

Ook bij het aanbieden van kortingen en promoties draait het weer om het behouden en aantrekken van klanten. Door speciale aanbiedingen en kortingen aan te bieden, verleid je klanten om (nieuwe) diensten uit te proberen en beloon je tegelijkertijd je trouwe klanten.

Daarnaast creëert het een gevoel van urgentie om te profiteren van de deal voordat deze weg is. Wanneer kortingen en promoties worden gebruikt in combinatie met andere marketingstrategieën zoals social media-campagnes en sms en e-mailberichten, kunnen ze een krachtig middel zijn. Naast het aanspreken van de portemonnee van de klant, kunnen ze ook worden gebruikt als een kans om unieke diensten of producten die je aanbiedt en waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie, onder de aandacht te brengen.

Dit geldt vooral als je een promotie voert op iets dat jij exclusief aanbiedt. Als bijkomend voordeel worden dit soort aanbiedingen vaak gedeeld op social media, waardoor de naamsbekendheid toeneemt en potentiële klanten je salon nóg beter kunnen ontdekken.

  • Benieuwd wat voor promoties je zoal kunt inzetten? Denk bijvoorbeeld aan speciale aanbiedingen rond de feestdagen, op speciale momenten in het jaar. (zoals rond Valentijnsdag, Black Friday of Halloween) of op hun verjaardag.

Kortom, marketing is een essentieel onderdeel van het runnen van een succesvol bedrijf. Door gebruik te maken van verschillende marketingtechnieken kun je nieuwe klanten bereiken en bestaande klanten behouden. Daar komt bij dat je de marketing van je salon zo eenvoudig of ingewikkeld kunt maken als je zelf wilt. We hopen in ieder geval dat we je met artikel een handje op weg helpen bij het opzetten van een marketingstrategie voor jouw bedrijf.

Hulp nodig bij je salon marketing?

Als je graag wat meer hulp krijgt bij de marketing van je salon, dan staan we natuurlijk voor je klaar. Met Treatwell Pro zet je binnen no-time een marketingstrategie in elkaar, zodat jouw salon z’n volledige potentieel kan bereiken. Klinkt dat goed? Vraag dan eens een gratis demo aan.