Een eigen kapsalon beginnen? Tips om een innovatieve én unieke salon te openen

De laatste tijd wordt het steeds lastiger om een origineel idee te vinden voor een succesvolle onderneming. In de haar- en beauty branche is de concurrentie torenhoog en is het een tijdrovende taak om op te vallen in de massa. Ga je een eigen kapsalon beginnen en ben je op zoek naar inspiratie of ideeën voor het starten van een innovatieve onderneming, dan ben je hier aan het juiste adres.

Een eigen bedrijf beginnen

Zoals gezegd, je onderscheiden van de concurrentie is een belangrijk punt om in gedachten te houden bij het zoeken naar ideeën voor het starten van een nieuwe zaak. Natuurlijk zijn professionaliteit en passie onmisbare elementen bij het openen van een kapsalon (of elk ander soort bedrijf), maar er is meer.

Vandaag de dag zijn consumenten niet alleen op zoek naar een plek om diensten af te nemen of spullen te kopen, maar ook naar een ervaring waarbij ze zich verwend, op hun gemak en ’thuis’ voelen.

Een idee vinden om een innovatief bedrijf te openen is daarom essentieel om op te vallen, maar een compromis vinden tussen waar we gepassioneerd over zijn en wat werkt (ook vanuit zakelijk oogpunt) kan een uitdaging zijn. Begin dus bij de basis: hier zijn 7 stappen om je te helpen een origineel en doeltreffend idee te vinden.

Een innovatieve salon beginnen: 7 stappen

  • 1. Analyseer de markt en de concurrentie
  • 2. Ontdek de laatste trends in de sector
  • 3. Vraag jezelf af: wat ontbreekt er in mijn stad?
  • 4. Kies een kenmerk dat jouw salon uniek maakt
  • 5. Onderzoek de haalbaarheid van het idee
  • 6. Test het: zou je idee echt kunnen werken?
  • 7. Maak je klaar om een succesvol bedrijf te starten

Pro tip! Wil je een salon openen maar weet je niet zeker waar je moet beginnen? Bekijk dan dit artikel over het beginnen van je eigen salon.

eigen kapsalon beginnen: kapsalon mogeen
Treatwell – Mogeen

Een eigen kapsalon beginnen: 6 ideeën voor het openen van een innovatief bedrijf

Goed, je wilt je eigen kapsalon beginnen. Als er veel ideeën in je hoofd opkomen maar je niet weet welke je moet kiezen, of als je – erger nog – helemaal geen ideeën kunt bedenken, leg dan pen en papier klaar: hier zijn 6 innovatieve ideeën voor een kapsalon waarmee je zeker weet dat je zult opvallen.

Artificial Intelligence (AI) in de salon

Er wordt steeds meer gesproken over kunstmatige intelligentie en hoe het onze (dagelijkse) toekomst zal veranderen. Als je je afvraagt hoe je dit soort technologie kunt integreren in jouw vak, dan is het antwoord: virtual hairstyling.

Dit is software waarmee de klant een knipbeurt, kleur of kapsel kan ‘uitproberen’ voordat het daadwerkelijk wordt gedaan, gewoon met behulp van een smartphonecamera – een beetje zoals Instagramfilters. Het is een leuke (en onverwachte) activiteit voor de klant, maar ook erg handig voor jou.

Bied nichediensten en persoonlijke routines aan

Zoals gezegd: wat een klant tegenwoordig over de streep trekt, is een persoonlijke benadering. Daarom is het slim om je ergens in te specialiseren: dan weet de klant precies waar die aan toe is bij het aan jouw salon.

Specialiseer je bijvoorbeeld in kleuren, krullen of heel fijn haar bied en vervolgens gepersonaliseerde behandelingen aan die niet alleen in de salon, maar ook thuis kunnen worden uitgevoerd: eerst een consultatie om de behoeften van de klant te achterhalen en vervolgens een op maat gemaakte haarroutine die wordt opgevolgd met periodieke salonafspraken.

Go green: milieuvriendelijker ondernemen

Duurzaamheid is geen trend, maar een levensstijl die steeds meer mensen proberen te volgen in hun dagelijkse leven en keuzes. Ja, zelfs in hun beauty keuzes.

Als ook jij als beauty professional het pad van duurzaamheid bewandelt, is het perfecte innovatieve idee voor jou: een (meer) duurzame salon. Denk aan eco- en biologische producten, ammoniakvrije kleurstoffen en 100% natuurlijke behandelingen. Maar dat is niet alles: duurzaamheid gaat niet alleen over producten, dus kies (ook) voor gerecyclede meubels voor in je salon en promoot energie- en waterbesparing.

Treatwell – Mogeen

Hair spa: voor lichaam en geest

De salonervaring is goed voor zo’n 50% van de service. Zorg er dus voor dat niet alleen de behandelingen in jouw salon van goede kwaliteit zijn, maar dat een salonbezoek daarnaast ook een ontspannend moment is waarin de klant helemaal tot rust kan komen.

Dit kan bijvoorbeeld door naast de reguliere behandelingen in je salon, wat extra’s aan te bieden zoals bijvoorbeeld aromatherapie. Zo geef je de klant (en eerlijk is eerlijk: ook jezelf) echt het gevoel van welzijn bij het krijgen van een behandeling.

Niet zo’n fan van het aanbieden van holistische behandelingen? Dan kun je het ook een stuk eenvoudiger aanpakken: richt bijvoorbeeld een hoekje van de salon in als ‘ontspanhoek’, voor wie bijvoorbeeld even moet wachten op het intrekken van haarverf. Denk hierbij aan zachte verlichting, comfortabele meubels, een lekker hapje en drankje, wat te lezen en rustige muziek.

Een kindvriendelijke plek

Mensen met kinderen komen vaan één ding tekort, en dat is tijd. Ouders hebben het druk met het ophalen, wegbrengen en verzorgen van hun kroost, waardoor me-time er vaak even bij inschiet. Niet als het aan jouw salon ligt.

Door bijvoorbeeld een kleine speelruimte in te richten voor de kleintjes kan papa of mama even een momentje voor zichzelf nemen zonder zich druk te hoeven maken een oppas te hoeven regelen of opa en oma weer in te moeten schakelen.

Bied extra waarde

Als er een ding is waar klanten voor terugkomen, is het extra toegevoegde waarde. Bied daarom altijd nét dat beetje extra in je salon – en dat hoeft niet eens zo veel moeite te kosten. In een kapsalon ligt verveling op de loer, omdat eenmaal veel behandelingen nu eenmaal veel tijd in beslag nemen. Nu kun je de klant natuurlijk aan diens lot overlaten en hem of haar uren op TikTok en Instagram laten doorbrengen, maar je kunt het ook innovatiever aanpakken.

Zorg er in ieder geval voor dat er altijd genoeg te lezen is in de salon, zoals tijdschriften van hoge kwaliteit. Maar ook pronkstukken als koffietafelboeken waar de klant doorheen kan bladeren of kunst aan de muur doen het goed.

Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om het gesprek met de klant gaande te houden. Leer elkaar kennen en geef waar nodig tips over de verzorging van het kapsel bij thuiskomst. Waar het om gaat? Deel je kennis en kunde met hen en ze zullen je blijven kiezen, keer op keer (op keer).

Wees innovatief met Treatwell Pro

Goed, je hebt (misschien wel met behulp van bovenstaande tips) hét innovatieve idee gevonden om je eigen kapsalon te beginnen. Tijd om aan de slag te gaan. Met de beheersoftware van Treatwell Pro wordt het beheren van je salon een eitje. Hier een aantal zaken waar Treatwell je bij helpt:

  • Digitale agenda
  • Online zichtbaarheid
  • Marketing, promotie en communicatie
  • Kassasysteem, facturatie en betalingen
  • Voorraadbeheer
  • Analyse en rapportage

Klinkt dat interessant?