De voor- en nadelen van het (ver)huren van een salonstoel

Stoelverhuur in beauty salons zoals kappers, massagesalons en nagelstudio’s is een trend die zich over de hele wereld begint te ontwikkelen. Het heeft vele voordelen, zowel voor de salon als voor de freelance stoelhuurder.

Om ervoor te zorgen dat alles vlot verloopt, is het wél heel belangrijk om een schriftelijk en ondertekend contract op te stellen tussen de huurder en verhuurder van de salonstoel.

Het huren van een stoel kan een goede manier zijn om een kapperszaak of salon te ondersteunen. Je kunt hiermee nieuwe kappers, barbiers of creatieve stylisten binnenhalen zonder al te veel gedoe. Het biedt de salon ook een passief inkomen en een optie om het dienstenaanbod uit te breiden.

Om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt, vind je hier een paar dingen om rekening mee te houden als je besluit een stoel te huren of verhuren in een salon.

De voordelen van stoelverhuur voor de saloneigenaar

afbeelding van stoelen in een kapsalon, voor artikel over stoelverhuur
Unsplash – Adam Winger

Als saloneigenaar hangen er een aantal flinke voordelen aan het verhuren van een stoel in je salon. Denk bijvoorbeeld aan het financiële voordeel: een ongebruikte ruimte of tool in je salon die normaal ongebruikt blijft, is nu ineens winstgevend. Daarnaast is het natuurlijk ook hartstikke gezellig om een extra persoon naast je te hebben werken! Hieronder lees je een aantal voordelen.

Een passief inkomen opbouwen door middel van stoelverhuur

In de meeste salons komt het regelmatig voor dat een stoel of een ruimte niet wordt gebruikt en dus beschikbaar is om een extra medewerker te ontvangen. Deze beschikbare ruimte is een goudmijn die je kunt verhuren aan freelancers.

Zo kun je, of het nu eenmalig is of op meer regelmatige basis, geld verdienen voor degenen die in je zaak werken. Je optimaliseert je kosten door de loonkosten te drukken zonder dat er lege ruimte overblijft.

Grenzeloze flexibiliteit

Een huurder van een stoel of ruimte is een zelfstandige. Diegene is geen werknemer van je bedrijf. Dit biedt een grote flexibiliteit. Je kunt je ruimte of stoel tijdelijk verhuren, bijvoorbeeld om een werknemer te vervangen die met verlof of vrij is, of je kunt hem op regelmatige basis verhuren, bijvoorbeeld op drukke dagen of op vrije dagen van je werknemers.

Het kan ook voorkomen dat een stoel of ruimte voor langere tijd vrij is, bijvoorbeeld als een van je medewerkers ontslag neemt en je nog geen vervanger hebt gevonden.

Hoe dan ook, de flexibiliteit is groot en maakt het mogelijk om potentiële omzetverliezen zonder risico en zonder echte verplichting in te halen.

Een boost voor de salon

Het verhuren van een stoel aan een zelfstandige kapper of beauty specialist maakt de salon dynamischer. Door de activiteit van de stoelhuurder komen er extra klanten de salon binnen en daarnaast is de salon levendiger en dus aantrekkelijker voor nieuwe (langslopende) klanten.

Nieuwe technieken en vaardigheden ontwikkelen

Door je vrije stoelen of ruimtes te verhuren, ontdek je nieuwe talenten. Doe er je voordeel mee!

De kans is groot dat de persoon die je uitkiest je nieuwe technieken zal kunnen leren en je zal kunnen trainen in nieuwe vaardigheden. Andersom geldt hetzelfde: jij zult de huurder ook kunnen trainen in nieuwe en andere technieken. Uiteindelijk zul je van elkaar leren om beiden beter te worden.

De voordelen van stoelverhuur voor de freelance stoelhuurder

foto van massagetafel, voor artikel over stoelverhuur
Unsplash – Chelsea Fern

Niet alleen voor de saloneigenaar, maar ook als freelance stylist of beauty-professional zijn er veel voordelen verbonden aan het huren van een stoel in een salon. Denk bijvoorbeeld aan de vrijheid die erbij komt kijken. Daarnaast biedt het de kans om nieuwe connecties te maken en eventueel zelfs nog een nieuwe skill te leren. Lees snel verder.

Flexibel werken

Als freelancer heb je veel flexibiliteit. Je kiest zelf de dagen en uren waarop je wilt werken (uiteraard in overleg met de salonmanager). Ook kan het zijn dat je de salon soms helemaal voor jezelf hebt!

Daarnaast is het ook mogelijk om in verschillende salons te werken op verschillende dagen. Dit zijn goede mogelijkheden om verschillende werelden te ontdekken en van elk het beste te gebruiken.

Kostenbesparing

Als je overstapt van klanten bij hen thuis behandelen, naar het huren van een stoel of ruimte in een salon, bespaar je tijd en reiskosten zonder klanten te verliezen. Het is dan wel een goed idee om salons te kiezen die dicht bij je vaste klanten gevestigd zijn, zodat je geen klanten verliest.

Meer motivatie en kansen

Alleen werken kan soms ietwat deprimerend zijn. Deel uitmaken van een salon kan je motivatie verhogen en kansen bieden.

Als je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in diensten die de salon niet aanbiedt, kun je profiteren van extra omzet uit de eigen klantenkring van de salon.

De nadelen van het verhuren van een salonstoel voor de saloneigenaar

sfeerfoto van details in een salon, voor artikel over stoelverhuur
Unsplash – Andrea Donato

Natuurlijk bestaat het verhuren van een stoel niet alleen maar uit rozengeur en maneschijn. Er zijn ook een aantal kanten die als minder prettig kunnen worden ervaren. Hieronder een aantal punten om op te letten als saloneigenaar.

Gevoel van controleverlies

Omdat een huurder van een stoel niet rechtstreeks voor je werkt, heb je beperkte controle over een aantal zaken die je salon kunnen beïnvloeden.

Als bijvoorbeeld de service of de houding van de huurder niet past bij de cultuur en de normen van je zaak, zal het voor jou moeilijk zijn om dit op dezelfde manier op te lossen als dat je met je eigen personeel doet. Dit komt omdat je geen dienstbetrekking hebt met de freelancer – met andere woorden: je mag diegene officieel geen instructies of leiding geven.

Concurrentie in de salon

Het is belangrijk te bedenken dat de stoelhuurder in veel gevallen een concurrerende onderneming runt, niet alleen op jouw terrein, maar ook onder jouw werknemers en klanten.

Daarom is het belangrijk om vanaf het begin duidelijke concurrentieregels op te stellen. Leg bijvoorbeeld schriftelijk vast dat je elkaars klanten niet mag inpikken.

De nadelen van het huren van een salonstoel voor de stoelhuurder

foto van stoelen in een kapsalon met sfeervolle inrichting, voor artikel over stoelverhuur
Treatwell – Ama Beauty UK

Ook voor een freelancer is het huren van een stoel iets om niet zomaar te beslissen. De vrijheid die het met zich meebrengt, betekent automatisch ook dat er minder zekerheid bij komt kijken dan in loondienst. Hieronder een aantal punten om rekening mee te houden als ZZP’er.

Zelfstandig ondernemerschap

Door eigen baas te zijn, verlies je uiteraard alle voordelen waar een werknemer baat bij heeft. Allereerst het salaris, dat niet vast zal zijn en kan variëren afhankelijk van je eigen werk. In de minder goede maanden kan het zijn dat je geen of weinig verdient.

Je hebt ook geen recht op betaald verlof of ziekteverlof.

Een creatieve ruimte die niet jouw uitstraling heeft

Natuurlijk moedigen wij aan om salons te kiezen die bij je passen.

Wees je er echter wel van bewust zijn dat deze salon jou nooit voor 100% zal weerspiegelen, omdat het niet je eigen salon is. Het decor en de sfeer van de salon kunnen niet worden veranderd en je zult je eraan moeten aanpassen. Mocht je dat vervelend vinden, kun je overwegen je eigen salon te starten.

Weeg de voor- en nadelen van stoelverhuur af

foto van salonmedewerkers die de nagels van klanten doen, voor artikel over stoelverhuur
Treatwell – Rock & Roll Beauty NL

Als je een kleine salon hebt met weinig klanten en niet het risico wilt nemen om iemand in dienst te nemen, dan kan stoelverhuur een geweldige manier zijn om een inkomen te genereren.

Ook als je een nieuwe service in je salon wilt introduceren en je kunt het je niet veroorloven om een specialist in dienst te nemen, kan dit een manier zijn om binnen te komen.

Het nadeel is dat als ze erg succesvol zijn, hun inkomen aanzienlijk kan zijn en dat dit jouw winst had kunnen zijn als je de weg van de werknemer was ingeslagen.

Het belang van een contract voor stoelverhuur in een salon

foto van kapster die het haar van een klant borstelt in een kappersstoel
Treatwell – Blossoms and Beauty UK

Het is belangrijk dat er een dienstverleningscontract is tussen de freelancer en de salon. Het is wél belangrijk dit niet te verwarren met een arbeidsovereenkomst.

In de dienstverleningsovereenkomst zijn de voorwaarden van de overeenkomst tussen de salon en de zelfstandige vastgelegd. Deze ondertekent zowel de saloneigenaar als de stoelhuurder.

Wij raden aan een looptijd vast te leggen (die je al dan niet in een later stadium kunt verlengen) met clausules voor vroegtijdige beëindiging voor het geval de samenwerking niet naar wens verloopt.

Leg ook vast in het contract:

  • Tijdschema’s
  • De toegewezen stoel of ruimte (indien bepaald)
  • Concurrentieregels: je mag elkaars klanten niet “stelen”
  • De werking van de afspraken: doet de zelfstandige alleen zaken met zijn of haar eigen klantenkring en/of de vaste klantenkring van de salon?
  • Het materiaal: stelt de salon producten en apparatuur ter beschikking?
  • Alle specifieke vermeldingen van de kapsalon of schoonheidssalon.

Natuurlijk moeten jullie ook het factureringsmodel nog bepalen.

De beste manier om kosten in rekening te brengen voor stoelverhuur

foto van een enkele stoel in een salon
Unsplash – Giorgio Trovato

Er zijn twee hoofdmanieren om een stoel of ruimte in een salon te verhuren, maar voor welk systeem je ook kiest, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de voorwaarden vanaf het begin duidelijk zijn.

Een vaste huurprijs

Deze methode is voor beide partijen het makkelijkst. Beide partijen kennen hun inkomsten en uitgaven op voorhand. De eigenaar van de salon neemt alle gebruikelijke uitgaven van de salon voor diens rekening en de huurder betaalt een vaste huurprijs, ongeacht de tijd die in de salon wordt doorgebracht (binnen de vastgestelde uren) en ongeacht het aantal behandelde klanten.

Hoewel deze regeling een vast bedrag garandeert, kan het voor de salon een beetje irritant zijn als de freelancer veel geld binnenbrengt, maar de salon geen extra winst maakt.

Deze huur kan wekelijks of maandelijks worden betaald.

Een percentage van de omzet

In plaats van huur aan te rekenen, wordt bij deze methode een percentage van de inkomsten van de freelancer gerekend. Het kan bijvoorbeeld een eenvoudige 70/30 verdeling zijn of kan worden bepaald door een minimum- of maximumtarief.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen, dus zorg ervoor dat je de behoeften van je salon in overweging neemt voordat je een overeenkomst sluit.

Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de voorwaarden vanaf het begin duidelijk zijn. Een schriftelijke overeenkomst is in ieders commerciële belang. Op die manier kunnen eventuele misverstanden over de regeling gemakkelijk worden opgelost.

Word Treatwell PRO partner

Voor meer zakelijk en communicatief advies, neem eens een kijkje bij Treatwell PRO, de software die helpt om de activiteiten van en binnen je salon te ontwikkelen en uit te breiden door je te begeleiden bij de communicatie.

Als je nog geen Treatwell PRO partner bent en je bent benieuwd welke functies wij bieden, neem dan contact met ons op voor een gratis demo.